Wereldwijd werken er zo'n 40 tot 50 miljoen boeren in de cacao-industrie. Deze industrie kenmerkt zich niet alleen door structurele armoede, maar óók door voedselverspilling. Kumasi Drinks zet zich in voor de strijd tegen voedselverspilling en voor hogere inkomens voor cacaoboeren.

Van het sap dat vrijkomt bij het openbreken van de cacaovrucht maakt Kumasi Drinks (h)eerlijke sappi’s (cacao-sap) en gassi’s (cacao-soda). En die smaken gek genoeg dus niét naar chocola. Oprichters Linda, Lars, Julia en Rogier zetten zich in om cacaoboeren te laten zien dat ook hun afval waarde heeft. Wij spraken met Linda over haar onderneming en plannen voor de toekomst.

Kumasi Drinks is de winnaar van de tweede prijs van de ASN Bank Wereldprijs 2020. Benieuwd naar de andere winnaars en finalisten? Lees ook de interviews met BESEDeWarmteFALAFVALForest Wool en Natulatte

Nieuwe bestemming voor cacao-afval

Waarom zoiets heerlijks zomaar weggooien? Dit vroegen ook de oprichters van Kumasi zich af. Begin 2019 reisde oprichter Lars Gierveld af naar Ghana, om daar een documentaire te maken over de cacaoketen. Hier proefde hij voor het eerst het zoete, fruitige vruchtvlees van de cacaovrucht.

De cacaovrucht bestaat slechts voor de helft uit de bittere bonen die worden omgezet in chocolade. De andere helft bestaat uit zoet vruchtvlees dat nu wordt weggegooid nadat de bonen er uit zijn gehaald. Per kilo chocolade, wordt er dus ook ongeveer één kilo vruchtvlees verspild. Wat zonde!  

Geïnspireerd door deze misstand ging het Kumasi-team op zoek naar een manier om het vruchtvlees te gebruiken. Ze kwamen uit op een fris drankje, met hun sappi’s en gassi’s geeft Kumasi het vruchtvlees van de cacaovrucht een nieuwe bestemming. Aangesloten boeren worden getraind om het vruchtvlees niet meer zomaar weg te gooien, maar het op te vangen in bakken. Kumasi komt vervolgens langs bij de boer en perst het vruchtvlees ter plekke uit tot een heerlijk sap.

Te weinig inkomen voor cacaoboeren

Dat het vruchtvlees van de cacaoboon wordt weggegooid, is niet alleen een verspilling van voedsel maar ook van een inkomensbron. Ook daar wil Kumasi Drinks een stokje voor steken. Cacaoboeren leven wereldwijd vaak nog steeds in armoede en worden geen leefbaar loon betaald.

Kumasi Drinks streeft naar een wereld waar cacaoboeren goed kunnen leven van hun werk. Door de boer te betalen voor hun restproduct, verdient de boer een extra inkomen. In de eerste proeven verdienden de boeren dankzij de verkoop van het vruchtvlees minstens 15 procent extra inkomen bovenop hun cacaoprijs. Kumasi Drinks streeft ernaar om boeren uiteindelijk 30 procent meer inkomsten te bieden. "Dit lukt alleen als we ook meer sappi’s en gassi’s kunnen verkopen," legt Linda uit.

Kumasi sappi's en gassi's zijn er super vrolijk uit. Foto: Kumasi Drinks

Winnen zorgt voor 100.000 flesjes Kumasi

Om échte impact te kunnen maken in de cacaowereld, en zoveel mogelijk boeren te helpen, moet Kumasi Drinks dus beginnen met de verkoop van sappi's en gassi's. Als het aan Linda, Lars, Julia en Rogier ligt, zijn de Kumasi Drinks volgend jaar overal in Nederland verkrijgbaar. Het eerste doel: 100 duizend flesjes verkopen! 

De heerlijke sapjes staan al klaar en het verhaal is duidelijk, maar waar moet het Kumasi-team nu op focussen in de verkoop? De pitchtraining uit het ASN Bank Wereldprijs traject heeft hier enorm bij geholpen. "Het was super waardevol om op basis van een korte pitch in gesprek te gaan met de jury. De enige manier om te groeien is door je open te stellen voor feedback en kritische vragen. Dit moment was voor ons super leerzaam," zegt Linda.