
Adidas
- Gebruikt deels milieuvriendelijke en gerecyclede materialen
- Verbod op kinderarbeid
- Doelen voor reductie CO2-uitstoot
- Geen bont, haar of huid van exotische dieren of angora
Goede sneakers zijn onmisbaar in elke garderobe. Met je sneakers maak je een fashion statement, maar bij dat statement hoort natuurlijk wel een merk met een goed verhaal. En dat kan. Steeds meer merken maken mooie, comfortabele en vaak ook betaalbare sneakers waarbij rekening gehouden wordt met het welzijn van mensen, dieren en de planeet. Maar voor welk merk kun je dan het beste kiezen? Met onze sneakergids is een duurzame keuze zó gemaakt.
Iedereen kent Adidas. Het bedrijf dat heel serieus werk maakt van de omslag naar duurzaamheid. Ze krijgen dan ook van GOY een score ‘goed’.
Adidas gebruikt voor de sneakers deels milieuvriendelijke en gerecyclede materialen. Ze hebben ook duidelijk omschreven doelstellingen om de uitstoot van CO2 te verminderen in hun eigen productieproces, maar ook in de hele keten.
Voor de laatste fase van de productie heeft Adidas een duidelijke gedragscode en is daar ook transparant over. Ze weten wie hun toeleveranciers zijn en controleren regelmatig of de afspraken ook worden nageleefd. Het is niet bekend of ze door de keten heen een leefbaar loon laten betalen.
Adidas spreekt zich uit voor dierenwelzijn, maar heeft geen formeel beleid. Ze gebruiken geen bont, haar en huid van exotische dieren of angora. Ook voor wol hebben ze standaarden. Ze gebruiken wel leer, en geven aan waar dat vandaan komt.
Ethletic maakt vegan sneakers van biologisch katoen en natuurlijk rubber. Volgens GOY scoren ze een ‘goed’.
Op het gebied van mensenrechten doet Ethletic het heel goed. Ze maken de sneakers van fairtrade gecertificeerd katoen en dat garandeert dat leveranciers een leefbaar loon krijgen. Daarnaast hebben ze zicht op de hele keten, die op een onafhankelijke manier wordt gecontroleerd.
Ook op het gebied van dierenwelzijn doen ze het heel goed. De hele lijn is vegan, dus daar komt geen dier(enleed) aan te pas.
Het milieubeleid van Ethletic is in ontwikkeling. Ze gebruiken biologisch en fair trade gecertificeerd katoen. Dit zorgt ervoor dat er geen troep in de natuur en het water komt. Er is alleen geen duidelijk beleid om afval van textiel tijdens de productie te minimaliseren.
Het doel van Flamingo’s Life is om de planeet mooier te maken. En daar krijgen ze van GOY een ‘goed’ voor. Ze doneren maandelijks een deel van de omzet aan een goed doel, planten per paar schoenen vijf bomen en werken samen met Waste Free Oceans.
Het merk produceert in Spanje, waardoor het risico op mensenrechtenschendingen laag is. Daarnaast proberen ze ook om de hele keten te controleren. Ze communiceren niet over het betalen van een leefbaar loon.
Flamingo’s Life gebruikt een aantal milieuvriendelijke materialen, reduceren het watergebruik en ook het afvalwater. Ze produceren lokaal, wat leidt tot een lage milieu-impact. Op hun website schrijven ze niets over het wel of niet gebruiken van chemicaliën.
De score op het gebied van dierenwelzijn is heel goed. Flamingo’s Life is volgens dierenrechtenorganisatie PETA volledig vegan bevonden.
Po Zu maakt sneakers van natuurlijke en duurzame materialen, die lang mee gaan. Ze nemen verantwoordelijk in de hele keten. Van GOY krijgen ze de score ‘goed’.
Po Zu gebruikt milieuvriendelijke, lokale grondstoffen, waaronder GOTS-gecertificeerd biologisch katoen en kleuren met niet-chemische verf. Ze gebruiken zo min mogelijk water en vervuilen ook nauwelijks. De producten zijn handgemaakt om lang mee te gaan.
De sneakers worden in Europa geproduceerd en daardoor is er minder kans op uitbuiting. Po Zu heeft daarnaast een goed omschreven code of conduct voor de toeleveranciers en de naleving daarvan wordt gecontroleerd door onafhankelijke audits. Ze spreken zich alleen niet specifiek uit voor een leefbaar loon.
Po Zu gebruikt geen angora, of haar en huid van exotische dieren. Alle producten zijn vegan.
Reebok is een merk van Adidas en valt daardoor onder dezelfde beoordeling. Adidas maakt heel serieus werk maakt van de omslag naar duurzaamheid. Ze krijgen dan ook van GOY een score ‘goed’.
Adidas gebruikt voor de sneakers deels milieuvriendelijke en gerecyclede materialen. Ze hebben ook duidelijk omschreven doelstellingen om de uitstoot van CO2 te verminderen in hun eigen productieproces, maar ook in de hele keten.
Voor de laatste fase van de productie heeft Adidas een duidelijke gedragscode en is daar ook transparant over. Ze weten wie hun toeleveranciers zijn en controleren regelmatig of de afspraken ook worden nageleefd. Het is niet bekend of ze door de keten heen een leefbaar loon laten betalen.
Adidas spreekt zich uit voor dierenwelzijn, maar heeft geen formeel beleid. Ze gebruiken geen bont, haar en huid van exotische dieren of angora. Ook voor wol hebben ze standaarden. Ze gebruiken wel leer, en geven aan waar dat vandaan komt.
Saye maakt sneakers van (gecertificeerde) biologische en gerecyclede materialen. Voor elk paar dat ze verkopen, planten ze twee bomen. Van GOY krijgen ze de score ‘goed’.
Bij Saye weten ze waar hun grondstoffen vandaan komen, doordat ze de hele keten in kaart hebben gebracht en ze bezoeken hun leveranciers regelmatig.
Saye produceert de sneakers in Portugal, waar weinig kans op mensenrechtenschendingen en uitbuiting is, maar ze communiceren niet of ze een leefbaar loon betalen.
Saye gebruikt geen bont, haar en huid van exotische dieren of angora. Ze gebruiken wel leer voor hun sneakers.
De missie van VEJA is ‘sneakers met een positieve impact’. Van GOY krijgen ze de score ‘goed’. De missie staat centraal in alle onderdelen van het productieproces.
De sneakers worden gemaakt van biologische of gerecyclede grondstoffen. Nergens in de keten gebruiken ze chemicaliën of andere vervuilende stoffen.
In de hele keten geldt een code of conduct. Veja monitort of hun toeleveranciers die ook naleven en is transparant in wat er beter kan. Iedereen in de keten krijgt een leefbaar loon.
Veja gebruikt leer, maar heeft ook een groot aantal vegan sneakers.
Wat hen verder nog bijzonder maakt, is dat ze geen geld investeren in marketing en reclame. Wat ze verdienen wordt weer geïnvesteerd in de keten.
Womsh maakt stijlvolle Italiaanse sneakers met respect voor de planeet en al haar inwoners. Hun motto is 100% gemaakt in Italië: 50% ethisch, 50% esthetisch. Een goede combinatie dus. Van GOY krijgen ze de score ‘goed’.
Voor de productie van de sneakers gebruikt Womsh duurzame energie. Zo verminderen ze de uitstoot van CO2. In dit kader gebruiken ze ook gerecyclede verpakkingsmaterialen.
Womsh heeft de productieketen van grondstof tot eindproduct goed in kaart gebracht. Ze weten waar de grondstoffen vandaan komen. Ze hebben geen code of conduct voor de werknemers in de hele keten. In Italië is de kans op uitbuiting echter kleiner dan in Aziatische landen.
Womsh gebruikt geen bont, haar of leer van exotische dieren, maar wel leer van niet-exotische dieren.
Good Guys Don’t Wear Leather: dat is het uitgangspunt van het Franse merk Good Guys. Een duidelijk statement van dit 100% vegan schoenenmerk. Van GOY krijgen ze de score ‘goed’.
Op het gebied van dierenwelzijn scoren ze heel erg goed. Alle producten zijn 100% vegan.
De materialen die ze gebruiken komen uit Europa. Hierdoor reduceren ze hun footprint. De materialen zijn niet allemaal duurzaam en er is ook geen duidelijke strategie om afval en het gebruik van water te reduceren.
Volgens de website zijn de schoenen 100% sweatshop-free, maar het bedrijf heeft geen duidelijke code of conduct. De schoenen worden gemaakt in Portugal waar weinig kans op uitbuiting is. Ze betalen een lokaal ‘normaal’ loon, dat ze niet definiëren als een leefbaar loon.
Converse is een merk van Nike en valt onder hetzelfde beleid.
Nike gebruikt een aantal milieuvriendelijke, waaronder gerecyclede, materialen. Ze hebben een doel om CO2 uitstoot terug te brengen en water, maar ze zijn niet transparant over de voortgang. Ze publiceren informatie over hun productieketen en met wie ze samenwerken, maar betalen geen leefbaar loon en hebben geen formeel dierenwelzijnsbeleid.
GOY Score ‘het is een start’
Jordan is een merk van Nike en valt onder hetzelfde beleid.
Nike gebruikt een aantal milieuvriendelijke, waaronder gerecyclede, materialen. Ze hebben een doel om CO2 uitstoot terug te brengen en water, maar ze zijn niet transparant over de voortgang. Ze publiceren informatie over hun productieketen en met wie ze samenwerken, maar betalen geen leefbaar loon en hebben geen formeel dierenwelzijnsbeleid.
GOY Score ‘het is een start’
Nike gebruikt een aantal milieuvriendelijke, waaronder gerecyclede, materialen. Ze hebben een doel om CO2 uitstoot terug te brengen en water, maar ze zijn niet transparant over de voortgang. Ze publiceren informatie over hun productieketen en met wie ze samenwerken, maar betalen geen leefbaar loon en hebben geen formeel dierenwelzijnsbeleid.
GOY Score ‘het is een start’
Op het gebied van de planeet maakt Puma stappen. Ze zijn o.a. lid van het Better Cotton Initiative. Ze hebben een duidelijk doel om de CO2 uitstoot voor 2030 terug te dringen met 35% en ook het gebruik van chemicaliën terug te dringen. Op het gebied van mensenrechten hebben ze een code of conduct, maar hun productie vindt plaats in landen waar de kans op mensenrechtenschendingen groot is. Ze hebben ook geen leefbaar loon. Tenslotte is er ook geen beleid op het gebied van dierenwelzijn.
GOY Score ‘het is een start’
Timberland gebruikt een aantal duurzame materialen, waaronder een aantal gerecyclede. In 2025 willen ze alleen maar duurzame energie gebruiken. Voor het gebruik van chemicaliën hebben ze geen richtlijnen. Op het gebied van mensenrechten is er een gedragscode, die voldoet aan de ILO-richtlijnen, maar daar kan niet door iedereen gebruik van worden gemaakt. Ze controleren de hele keten, maar hebben geen leefbaar loon. Op het gebied van dierenwelzijn hebben ze een start gemaakt.
GOY Score ‘het is een start’
Vans gebruikt weinig milieuvriendelijke materialen. Het merk heeft wel doelstellingen om de uitstoot van CO2 te verminderen, maar ze communiceren niet over de vorderingen. Ook niet over hun (eventuele) inspanningen om afval te voorkomen. Op het gebied van mensenrechten hebben ze geen standaarden of afspraken gemaakt. Ze bieden geen leefbaar loon. Op het gebied van dierenwelzijn hebben ze een start gemaakt door een officieel beleid te formuleren.
GOY Score ‘het is een start’
Fila heeft geen beleid op het gebied van milieu en mensenrechten. Of ze communiceren er niet transparant over. Het is bijvoorbeeld niet duidelijk waar de schoenen gemaakt worden en waar de grondstoffen vandaan komen. Op het gebied van dierenwelzijn hebben ze een start gemaakt. Ze gebruiken geen bont, haar van exotische dieren of angora.
GOY Score ‘Vermijden we’
Asics gebruikt een aantal duurzame materialen en heeft een milieubeleid, maar gebruikt ook dierlijke producten waarvan de herkomst onbekend is. Ook is er geen garantie voor een leefbaar loon voor de medewerkers.
GOY score ‘niet goed genoeg’
New Balance gebruikt een heel klein aandeel milieuvriendelijke materialen en neemt geen stappen om een leefbaar loon te garanderen. Ze gebruiken wel duurzame energie, maar op het gebied van dierenwelzijn kunnen ze nog heel veel verbeteren.
GOY Score ‘niet goed genoeg’
Bij de beoordeling van de merken volgen we de uitgangspunten van Good On You (GOY). GOY onderzocht duizenden kledingmerken en gaf ze een duurzaamheidsscore op basis van drie criteria. Ze kijken naar de impact van het merk op mensen, de planeet en dieren. De score ligt tussen de 1 en de 5; 5 punten is helemaal duurzaam, 1 punt is slecht en kun je beter links laten liggen. Op basis van de gemiddelde score geven ze een eindoordeel.
Met deze informatie helpt het platform consumenten om duurzame keuzes te maken, want zegt GOY, ‘We have so much power to change the world by just being careful in what we buy’ en daar kunnen wij ons alleen maar bij aansluiten.
Je las het misschien al bij merken als Nike of Adidas; zij vallen onder grote beursgenoteerde bedrijven die wij onderzoeken op duurzaamheid. Zo bepalen we of ze goedgekeurd of afgekeurd worden voor de ASN Beleggingsfondsen. Nike, het moederbedrijf van Converse, Nike (het merk) en Jordan is afgekeurd voor belegging door ASN. In Adidas, Puma, Asics en Timberland beleggen we wel. Toch zijn we hier kritisch op deze merken. We kijken in dit overzicht namelijk echt naar het sneakermerk, en niet naar de duurzaamheidsprestaties van het bedrijf dat eigenaar is van dat merk. Veel van de kleinere bedrijven hebben we niet zelf onderzocht, bijvoorbeeld omdat ze niet beursgenoteerd zijn. Daarom vertrouwen we op de expertise van Good On You. Als je meer wilt weten over hoe wij bedrijven onderzoeken en beoordelen, kijk dan hier.
Dit artikel is voor het laatst gewijzigd op 9 september 2021.