Het overzicht

Koplopers

Deze merken lopen voorop, hiermee maak je een duurzame keuze.

Middenmoters

Deze merken hebben al goede stappen gezet, maar het kan nog beter.

Achterblijvers

Deze merken lopen achter, voor een duurzame keuze kan je deze dus beter overslaan.

Het overzicht

100%eco

Eco toiletpapier van 100%eco is gemaakt van gerecycled papier. Er zijn twee varianten: wit chloorvrij en ongebleekt toiletpapier. 

Het papier wordt geproduceerd in Europa. Het productieproces is waterbesparend en de fabriek maakt gebruik van hernieuwbare energie. Daarnaast is het papier zacht, sterk en lost het goed op. Het toiletpapier wordt plasticvrij verpakt en verzonden. 

De verpakking is van FSC-papier en karton. 100%eco heeft een EU Ecolabel en een B Corp-certificaat. 

Bamboi

Bamboi is opgericht door twee jonge Amsterdamse ondernemers om zich in te zetten voor een groenere generatie. 

Bamboi heeft als doel om de CO2-voetafdruk met bijna 7 kg CO2, te verlagen, liters water te voorkomen en ontbossing tegen te gaan. 

Daarnaast wordt het bamboe toiletpapier klimaatneutraal bezorgd in een 100% gerecyclede doos. Het toiletpapier is 100% organisch en ongebleekt, er komen dus geen chemicaliën aan te pas. De bamboe zelf komt uit Sichuan in China. Na een tijd zit bamboe aan de opslaglimiet voor koolstof, door het te oogsten kunnen er nieuwe scheuten groeien die weer koolstof opnemen. 

Bamboi timmert hard aan de weg; het toiletpapier is FSC-gecertificeerd, het is een Pending B Corp en was één van de prijswinnaars tijdens Duurzame Dinsdag 2023. 

BlackSatino

BlackSatino ken je waarschijnlijk van (semi)openbare toiletten in restaurants, kantoren en hotels. Het volledig gerecyclede toiletpapier is helaas alleen verkrijgbaar via een groothandel. Niet per se handig voor thuis, maar wél een goede optie voor op je werk of sportclub!

BlackSatino is het enige merk dat Cradle to Cradle® Silver-gecertificeerd toiletpapier verkoopt. Cradle to Cradle betekent dat elk product aan het einde van zijn levensduur de grondstof is voor een ander product, óf - zoals bij dit toiletpapier het geval is - volledig biologisch afbreekbaar is. Zo vermijd je afval. 

Bovendien betekent de Silver-certificering dat er geen schadelijke chemicaliën worden toegepast en dat er strikte richtlijnen worden nageleefd op het gebied van water- en energieverbruik. Het toiletpapier wordt bovendien CO2-neutraal geproduceerd. Het bedrijf gebruikt alleen groene stroom en compenseert onvermijdbare productie-gerelateerde emissies op het hoogste niveau in de waardeketen met Gold Standard Carbon Credits.

BlackSatino heeft een Cradle to Cradle®-certificering, een EU Ecolabel en FSC-certificering.

The Cheeky Panda

Aan de productie van toiletpapier van The Cheeky Panda komen geen bomen en plastic te pas. Het bedrijf gebruikt geen hout maar bamboe om toiletrollen te maken. 

Bamboe is een duurzame grondstof. Niet alleen groeit het razendsnel zonder pesticiden en grote hoeveelheden water, ook produceert bamboe zuurstof en neemt het CO2 op. 

De bamboe van The Cheeky Panda komt uit Zuidoost-China. De reis naar het Verenigd Koninkrijk levert weliswaar extra CO2-uitstoot op, maar toch is de CO2-uitstoot kleiner dan van (gerecycled) papier. 

Het toiletpapier van The Cheeky Panda is FSC-gecertificeerd. Daarnaast is The Cheeky Panda een B Corp en lid van World Land Trust. 

The Good Roll

The Good Roll heeft een missie: veilige, schone toiletten voor iedereen onder de noemer Wipe Right, Change Lives. Het bedrijf voert die missie uit met toiletpapier van volledig Europees gerecycled papier en bamboe. De helft van de winst gaat naar de bouw van toiletten in Ghana.

The Good Roll ontstond uit frustratie omdat wereldwijd 2,3 miljard mensen geen toegang hebben tot veilige, schone toiletten. En omdat er dagelijks 27.000 bomen worden gekapt voor de productie van toiletpapier. The Good Roll pakt beide problemen aan met een 100% boomvriendelijke toiletrol, gemaakt van Europees gerecycled papier, dat in Europa wordt geproduceerd. 

Naast de toiletrol van Europees gerecycled papier, is er ook een rol van bamboe. De bamboe komt als pulp uit China en wordt geproduceerd in een Europese fabriek met een B Corp-certificering. Hoewel de pulp uit China moet komen, is de CO2-uitstoot van deze rol 30% lager dan die van de gerecyclede toiletrollen en 65% lager dan van normale toiletrollen. 

De verpakking is van FSC-papier en karton, bedrukt met biologische inkt. 

Who Gives a Crap

Who Gives A Crap is opgericht in Australië om twee problemen op te lossen: toiletpapier milieuvriendelijk maken, en de toegang tot sanitaire voorzieningen van miljoenen mensen wereldwijd vergroten. Het bedrijf heeft als doel dat in 2050 ieder mens toegang heeft tot schoon water en een toilet. Daarom doneert het de helft van de winst aan goede doelen en organisaties die actief werken aan deze doelstelling. 

De toiletrollen zijn vrij van inkt, kleur- en geurstoffen. Ze worden gemaakt van gerecyclede boeken en kantoorpapier of bamboe. Er zitten twee keer zo veel velletjes op een rol dan bij de meeste rollen toiletpapier. Ze gaan dus lekker lang mee. 

Het enige nadeel: Who Gives a Crap produceert het toiletpapier in Amerika en China. Het transport naar Nederland is wel CO2-neutraal en de distributie in Europa gaat vanuit Nederland. De verpakking is gemaakt van gerecycled karton. Ze werken aan uitbreiding van de lokale productie. 

Who Gives A Crap heeft een B Corp-certificaat en FSC-certificaat, en door de productie in Amerika geen EU Ecolabel.

Albert Heijn ecologisch toiletpapier

Albert Heijn is de grootste supermarktketen in Nederland en verkoopt verschillende soorten toiletpapier, waaronder een ecologische variant van het huismerk. Voor dit overzicht kijken we alleen hiernaar. 

Het ecologische toiletpapier is gemaakt van 100% gerecycled papier. Er wordt chloridevrij gebleekt en er wordt geen gebruik gemaakt van kleur- en geurstoffen. Ook het water wordt maximaal hergebruikt. 

De plastic verpakking bestaat voor 30% uit gerecycled plastic. Als daar nog stappen worden gezet, kan dit ecologische wc-papier naar de categorie koplopers. 

Dit toiletpapier heeft het EU Ecolabel.  

Samenvatting

  • 100% gerecyclede vezels
  • Chloridevrij gebleekt
  • Geen gebruik van kleur- en geurstoffen 
  • Het water dat wordt gebruikt in het pulping proces wordt maximaal hergebruikt in de productie [1] [Id2] [AM3] 
  • Rollen niet per stuk verpakt
  • Plastic verpakking met 30% gerecycled plastic 
  • Energie- en waterverbruik onbekend
  • EU Ecolabel 
Jumbo ecologisch toiletpapier

Al een eeuw lang wil Jumbo boodschappen doen leuk maken, met aandacht voor mens, dier en milieu. Jumbo heeft ecologisch toiletpapier met het EU Ecolabel-keurmerk. Voor dit overzicht kijken we alleen hiernaar. 

Het toiletpapier is gemaakt van gerecyclede vezels. Omdat het papier in een plastic verpakking wordt verkocht en het bedrijf chloor gebruikt, behoort Jumbo Ecologisch niet tot de koplopers. Jumbo werkt aan het verminderen van water- en luchtverontreiniging, de uitstoot van broeikasgassen en het elektriciteitsgebruik bij de productie.

Dit toiletpapier heeft het EU Ecolabel. 

Samenvatting

  • 100% gerecyclede vezels
  • Gebruikt chloor
  • Rollen niet per stuk verpakt
  • Plastic verpakking 
  • Weinig verontreiniging, CO2-uitstoot en elektriciteitsverbruik
  • EU Ecolabel 
Floralys Ecosoft (Lidl)

Lidl zet zich in om zijn positieve impact op de maatschappij en het milieu te vergroten en eventuele negatieve impact te verkleinen. Lidl verkoopt Floralys toiletpapier. Het merk heeft een variant - met de naam Ecosoft - van 100% gerecycled papier. Deze variant heeft ook een FSC-keurmerk en EU Ecolabel. De verpakking van dit specifieke toiletpapier is gemaakt van 60% gerecycled plastic. 

Als dat nog wordt verduurzaamd, kan dit merk voor de Ecosoft variant naar de categorie ‘koplopers’. 

Samenvatting

  • 100% gerecyclede vezels
  • Geen kleurstoffen en chloorvrij productieproces. Gebleekt op een manier die geen residuen achterlaat.
  • Rollen niet per stuk verpakt
  • Plastic verpakking met 60% gerecycled plastic 
  • Gebruik energie en water onbekend
  • FSC-keurmerk en EU Ecolabel
Memo Toiletpapier

Memo Toiletpapier wordt gemaakt in Duitsland. Het bestaat uit 100% gerecycled papier. De productie vindt plaats met een laag verbruik van water, energie en chemicaliën. Het papier heeft een lichte, natuurlijk witte kleur die is ontstaan zonder optische witmakers.

De verpakking is van plastic, maar bestaat voor 30% uit gerecycled plastic. Als dat nog wordt aangepast, kan dit merk naar de categorie koplopers.  

Memo Toiletpapier heeft het Der Blaue Engel-keurmerk. 

Samenvatting

  • 100% gerecyclede vezels
  • Laag gebruik van chemicaliën
  • Rollen niet per stuk verpakt
  • Plastic verpakking met 30% gerecycled plastic 
  • Besteedt aandacht aan het verantwoord gebruik van water en energie
  • Der Blaue Engel-keurmerk

 

 

Edet

Edet ziet het als zijn plicht om zijn milieubelasting te verminderen zonder kwaliteit te verliezen. De grondstoffen voor het toiletpapier komen uit verantwoorde bronnen. Edet gebruikt vezels van hout van gecertificeerde oorsprong, gerecyclede vezels of alternatieven. Het gaat verantwoord om met chemicaliën en probeert het gebruik ervan te verminderen. 

Edet streeft ernaar om afval te besparen. Op dit moment is het bedrijf echter nog niet zo ver. Edet heeft als doelstelling voor 2025 dat de verpakkingen volledig worden hergebruikt en dat 85% van de producten worden gemaakt van gerecycled materiaal. De producten hebben al een PEFC-keurmerk.

Edet wil innoveren. In dat kader heeft het toiletpapier gemaakt dat deels van stro is gemaakt. Dat zijn de bloeistengels van graanplanten die na de graanoogst achterblijven. Het stro vervangt een deel van de houtpulp in het toiletpapier, waardoor Edet grondstoffen bespaart. 

Edet is ambitieus op het gebied van duurzaamheid. Op het moment dat ze gebruik maken van 100% gerecyclede grondstoffen en een duurzame verpakking én een EU Ecolabel hebben, dan kunnen we ze verplaatsen.

Samenvatting 

  • Ambities om te verduurzamen
  • Gemaakt van een mix van nieuwe vezels, gerecyclede vezels of alternatieve vezels. Innoveert bijvoorbeeld met het gebruik van stro
  • Gebruikt chemicaliën, maar zoekt naar manieren om dit te verminderen 
  • Geen individuele verpakking voor de rollen
  • Verpakking kan verduurzaamd worden 
  • PEFC-keurmerk, geen EU Ecolabel
Nalys

Nalys is ‘inspired by nature’. Het merk stelt het welzijn van mens en planeet centraal. Nalys heeft als doel om de CO2-uitstoot te verlagen, verantwoordelijk om te gaan met bossen en het watergebruik te beperken. 

Nalys maakt toiletpapier van bamboe en van cellulose. Het gebruikt 100% gecertificeerde pulp, waarvan de bulk een FSC-keurmerk heeft. Het plastic dat Nalys gebruikt is minder dik, gerecycled plastic, of het wordt vervangen door kraftpapier. Tegen 2030 wil het merk de helft minder plasticverpakkingen gebruiken. 

Nalys is ambitieus op het gebied van duurzaamheid, maar dat zouden we graag terugzien in bijvoorbeeld het EU Ecolabel. 

Samenvatting 

  • 100% gecertificeerde grondstoffen (bamboe en cellulose) 
  • Niet transparant over het gebruik van chloor, kleur- en geurstoffen 
  • Rollen niet per stuk verpakt
  • Papieren of plastic verpakking
  • Vermindert watergebruik en CO2-uitstoot
  • FSC-keurmerk, geen EU Ecolabel
Page

Het Amerikaanse merk Page bestaat al ruim 150 jaar. Page besteedt veel aandacht aan de beleving. Het biedt verschillende soorten toiletpapier, met de nadruk op ‘schoon’.

Page wil de duurzaamheid van de producten verbeteren. Het is echter onduidelijk hoe het dat doet en het toiletpapier is nog niet volledig duurzaam. Page vermeldt op zijn website niet wat voor papier het gebruikt, waar dat papier vandaan komt en waar de productie plaatsvindt. Wel heeft Page een FSC-keurmerk voor de vezels. 

De verpakking van Page bestaat voor 30% uit gerecycled plastic en is 100% recyclebaar. Het bedrijf streeft ernaar water te besparen; het gebruikt nu ruim 13% minder water dan in 2005. 

Page is ambitieus op het gebied van duurzaamheid, maar dat zouden we graag terugzien in bijvoorbeeld het EU Ecolabel. 

Samenvatting

  • Wel streven naar duurzamere producten 
  • Bleken door middel van een oxidatieroces op basis van chloordioxide, dat minder belastend is voor het milieu dan chloorgas
  • Rollen niet per stuk verpakt
  • Recyclebare verpakking met 30% gerecycled plastic 
  • Waterverbruik is een aandachtspunt; energie onbekend
  • FSC-keurmerk 
Popla

Popla is van oorsprong een Nederlands merk. Eind jaren ’90 werd het onderdeel van het Amerikaanse bedrijf Kimberly-Clark, waar ook Page bij hoort. 

Het toiletpapier van Popla is gemaakt van 100% kringlooppapier. De verpakking is vrij van PVC en recyclebaar. Het toiletpapier wordt geproduceerd in Spanje. 

Het is onbekend of Popla een keurmerk heeft of gebruikmaakt van chemicaliën. 

Samenvatting

  • 100% gerecycled kringlooppapier 
  • Niet transparant over het gebruik van chloor, kleur- en geurstoffen
  • Rollen niet per stuk verpakt
  • Verpakking vrij van pvc en recyclebaar 
  • Geproduceerd in Europa 
  • Geen keurmerken
Solo (Aldi)

Aldi verkoopt Solo toiletpapier in grote en kleine verpakkingen. Het toiletpapier heeft een PEFC-label en EU-Ecolabel. De verpakking bestaat voor 30% uit gerecycled plastic. De oorsprong van de vezels is niet bekend. Daarom weten we niet zeker 

Samenvatting

  • Vezels papier onbekend
  • Gebruikt chemicaliën bij de productie om pulpsoorten aan elkaar te binden en de pulp wit te maken. De waterzuiveringsinstallatie zorgt ervoor dat er geen chemicaliën in het milieu komen en het water wordt opnieuw gebruikt
  • Geen kleurstoffen en chloor gebruikt 
  • Rollen niet per stuk verpakt
  • Plastic verpakking met 30% gerecycled plastic
  • EU Ecolabel en PEFC-label

Waar hebben we naar gekeken?

1 Ingrediënten

Een standaard wc-rol bestaat meestal uit een combinatie van verschillende materialen. Dit zijn:

Waar hebben we op gelet?

  • Bron van vezels 
    Het is goed als de wc-rollen zijn gemaakt van gerecycled papier of bamboe. Minder goed maar nog wel duurzaam is als het papier is gemaakt van pulp van hout dat gecertificeerd is door duurzame bosbouwinitiatieven zoals FSC (Forest Stewardship Council). Producten met FSC-certificering worden geproduceerd met respect voor ecologische en sociale normen.
  • Milieuvriendelijke productie 
    We geven de voorkeur aan merken die gebruikmaken van milieuvriendelijke productieprocessen, waarbij ze water- en energiegebruik besparen en uitstoot van schadelijke stoffen beperken.
  • Chloorvrij bleken 
    We geven de voorkeur aan merken die het wc-papier niet bleken. Chloorbleekmiddelen kunnen schadelijke chemicaliën in het milieu vrijmaken.
  • Verpakking 
    Duurzame wc-rollen worden vaak verpakt in recyclebare of biologisch afbreekbare materialen. Belangrijk is dat overmatige verpakking is vermeden.
  • Certificeringen 
    Naast FSC-certificering kunnen andere labels en certificeringen, zoals het EU Ecolabel, aangeven dat het product voldoet aan bepaalde milieustandaarden.
  • Ethiek 
    Sommige merken focussen op ethische en sociale verantwoordelijkheid, inclusief goede arbeidsomstandigheden en eerlijke lonen voor werknemers.
  • Minimaliseren van impact 
    De milieubelasting van toiletpapier vermindert door gebruik van alternatieve grondstoffen. Meestal is dat bamboe, dat sneller groeit dan bomen en minder land en water nodig heeft. Daarnaast is ook het motto ‘less is more’ bij wc-papier van toepassing. 4-laags wc-papier is toch eigenlijk nergens voor nodig? 
2 Keurmerken

Cradle to Cradle

Cradle to Cradle (C2C) houdt in dat de grondstoffen die je gebruikt volledig hergebruikt kunnen worden, zonder hun waarde te verliezen, of volledig biologisch afbreekbaar zijn. Zo ontstaat een echte circulaire economie. Producten met dit label worden getest door de EPEA (Environmental Protection Encouragement Agency) en zijn Cradle to Cradle Silver-gecertificeerd. Wc-papier is C2C als het volledig biologisch afbreekbaar is. 

Der Blaue Engel 

De Blauwe Engel (Der Blaue Engel) is een Duits label voor ecologische producten, opgericht in 1978 door het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken. Het is daarmee het oudste milieukeurmerk ter wereld. Je vindt het label onder meer op producten voor thuis (schoonmaakmiddelen, papier, elektrische toestellen etc.), bouwmaterialen en diensten. Het label is verankerd in de Duitse wet en garandeert dat de producten en/of diensten milieuvriendelijk zijn. Bij hygiënepapier concentreert de Blauwe Engel zich op de gebruikte grondstoffen en op productveiligheid en bescherming van het milieu en de gezondheid.

EU Ecolabel 

Het EU Ecolabel van de Europese Unie voor consumentenproducten garandeert dat productieprocessen volgens strikte milieunormen verlopen. Het is een duidelijk teken voor organisaties en consumenten die het milieu willen beschermen door hun productkeuze. Producten met het EU Ecolabel zijn milieuvriendelijker en gezonder dan andere producten. 

Het EU Ecolabel stelt de volgende eisen aan toiletpapier. De gebruikte vezels moeten voor minimaal 70% afkomstig zijn uit duurzaam bosbeheer óf gerecycled zijn. Hulpstoffen die schadelijk zijn voor het milieu zijn niet toegestaan, of, als het gebruik onvermijdelijk is, zeer beperkt toegestaan. Er gelden eisen voor energiebesparing en uitstoot van stoffen naar water en lucht. Op de verpakking moet informatie staan over hoe je het product op de juiste manier weggooit. 

Het meeste hout voor de papierproductie is niet afkomstig uit tropische landen, waar arbeidsomstandigheden vaak niet goed op orde zijn. Daarom worden keurmerken op papier niet op sociale aspecten beoordeeld.

FSC-label

Verantwoorde bosbouw houdt onze bossen gezond en het milieu intact. Het FSC-label is het bewijs van deze betrokkenheid. Het FSC Recycled-certificaat wordt verleend aan producten die uitsluitend gerecycled materiaal bevatten en waarin helemaal geen papiervezels van verse houtpulp worden gebruikt.

PEFC 

PEFC (Programme for Endorsement of Forest Certification ) is een internationaal keurmerk voor hout(producten) en papier. Het keurmerk wordt gesteund door overheden, bedrijven en regionale organisaties. Hout met het PEFC-keurmerk komt uit duurzaam en sociaal beheerde bossen.

World Land Trust

World Land Trust (WLT) is een internationale natuurbeschermingsorganisatie die bijdraagt aan de bescherming en het duurzame beheer van natuurlijke ecosystemen in meer dan twintig landen. In de dertig jaar van zijn bestaan heeft WLT al 2,4 miljoen hectare aan bedreigde leefgebieden beschermd.

Zo delen we de merken in

1 Koplopers

De merken in de categorie ‘Koplopers’ voldoen aan de volgende criteria:

  1. Ze hebben een duurzame missie, waarbij de maatschappelijke impact van hun activiteiten voorop staat, en bij voorkeur een of meerdere keurmerken. 
  2. Het toiletpapier is van 100% gerecycled of bamboepapier. 
  3. De verpakking is duurzaam.
  4. Het toiletpapier wordt gemaakt zonder chemicaliën, kleurstoffen of chloor. 
  5. Een B Corp-certificering geeft extra bonus punten aan het merk. De eisen voor een B Corp-certificering zijn minder specifiek dan bijvoorbeeld de eisen die worden gesteld voor een FSC-certificering, maar laten zien dat bij een merk duurzaamheid op een staat. 
2 Middenmoters

De merken in de categorie ‘Middenmoters’ hebben veel aandacht voor duurzaamheid, maar voldoen aan minder criteria als de koplopers: 

  1. De merken zijn niet impact first, maar werken wel aan verduurzaming.
  2. Het toiletpapier is gemaakt van bamboe of van 100% gerecycled papier. 
  3. Het toiletpapier heeft een EU Ecolabel of Der Blaue Engel keurmerk. En bij voorkeur ook nog een FSC-keurmerk.
  4. Het merk gebruikt nog chemicaliën, kleurstoffen of chloor, maar nemen stappen om dat te verminderen.
  5. De verpakking is nog niet duurzaam genoeg.
3 Achterblijvers

Bij de merken in de categorie ‘Achterblijvers’ zijn nog stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid. Verduurzaming blijft op een of meerdere punten van onze beoordeling achter. 

  1. Het merk is niet volledig missie-gedreven. 
  2. Het toiletpapier is niet (volledig) van gerecyclede materialen of het materiaal is onbekend.
  3. De verpakking kan nog verduurzaamd worden. 
  4. Er is niet voldoende bekend over het gebruik van chemicaliën en kleurstoffen. 
  5. De merken hebben geen EU Ecolabel of Der Blaue Engel keurmerk.
  6. De informatie over de verpakking is onvoldoende of de verpakking is van plastic. 

We onderzochten de merken op basis van openbare bronnen en informatie van de websites van de merken en verschillende retailers. Heb je aanvullende informatie die je wilt delen in het voordeel van een merk? Of beschik je over informatie die aangeeft dat een bewering niet klopt? Laat het ons dan weten! Ook goed om te vermelden, is dat we alleen op duurzaamheid hebben gelet. Over comfort kun je het beste zelf oordelen. 

Bedrijven versus merken

Bij ASN Bank onderzoeken we beursgenoteerde bedrijven op duurzaamheid. Op basis van deze onderzoeken bepaalt ASN Impact Investors, de beheerder van de ASN Beleggingsfondsen, of bedrijven worden goedgekeurd of afgekeurd voor belegging. Voor dit onderzoek naar toiletpapier hebben we andere criteria gebruikt. In veel gevallen zijn het merk en het bedrijf hetzelfde, zoals bij The Good Roll, Satino Black, Nalys en Edet. In andere gevallen brengt één bedrijf verschillende merken op de markt met honderden producten, zoals Albert Heijn en Jumbo, die beide huismerktoiletpapier verkopen. Als een merk of product goed scoort in dit overzicht, betekent dat niet dat het moederbedrijf wordt goedgekeurd voor de ASN Beleggingsfondsen. Meer weten over hoe bedrijven worden onderzocht en beoordeeld voor belegging? Lees dan verder

Let op: met beleggen loop je risico en maak je kosten. Je kunt je inleg of een deel daarvan verliezen.