Europa heeft ontzettend veel te bieden. Azuurblauwe zeeën, pittoreske dorpjes en hoge bergpieken vinden we allemaal bij ons ‘om de hoek’. Ook als je het vliegtuig laat staan en in plaats daarvan met de duurzamere trein reist. Maar is een treinreis plannen niet hartstikke ingewikkeld? En wat kost zo’n treinvakantie eigenlijk? Onze collega Maartje ging je voor en deelt haar ervaringen.

Reizen met de trein. Je vermijdt lange wachtrijen, zit comfortabel en hebt je bagage altijd veilig bij je (eat that, luchtvaartindustrie!). Genietend van een kopje koffie staar je naar het voorbijtrekkende landschap en zorgen om de route en benzine zijn niet aan de orde. En het grootste voordeel: het is minder belastend voor het milieu dan reizen met de auto of het vliegtuig. Reden genoeg voor Maartje om deze zomervakantie Europa met de trein te verkennen. Met man én peuter. Ze deelt haar tips, hacks en ervaringen zodat jouw treinvakantie net zo’n groot succes wordt.

Maartje kan niet wachten tot haar treinavontuur begint.

Start met het uitstippelen van je route

Maartje begon haar treinavontuur met het uitzoeken van een ideale route. Op de website van de landelijke treindiensten (zoals Deutsche Bahn in Duitsland, ÖBB in Oostenrijk en Trenitalia in Italië) vond ze een goed routeoverzicht. ‘We wisten van tevoren dat we naar het zuiden wilden reizen, even de zon opzoeken’, vertelt ze. ‘Op de website van de Oostenrijkse treindienst vonden we het beste overzicht van de verschillende treinen, dus die hebben we gebruikt voor het plannen van de route. En ook website Seat 61 was een handige bron.’ Slim dus om dit soort overzichten te checken, zodat je weet wat er allemaal mogelijk is voor jouw ultieme treinreis.

Boek je ticket op tijd

Uiteindelijk besloot het gezin, via Duitsland en Oostenrijk, Kroatië en Italië aan te doen. Drie maanden van tevoren boekten ze de tickets. Maartje: ‘Heel veel eerder zijn de treintijden en tickets nog niet beschikbaar. Maar zeker als je in het hoogseizoen wil reizen is drie maanden van tevoren boeken aan te raden. De prijzen zijn dan lager, die stijgen hard hoe dichter je op de vertrekdatum zit.’ En ook met het oog op de beschikbaarheid is dit een goed idee. 

De treinreis van Maartje:

  1. Utrecht CS – Wenen Hauptbahnhof (nachttrein)
  2. Wenen Hauptbahnhof – Split (nachttrein)
  3. Split – Brac – Korcula – Split (boot)
  4. Split – Ancona (nachtboot)
  5. Ancona – Milaan (trein)
  6. Milaan – Mannheim (trein)
  7. Mannheim – Düsseldorf – Utrecht CS (trein)

Stap eens in de nachttrein

Voor de lange heenreis van Utrecht naar Split koos Maartje voor de nachttrein. Ideaal als je een lang stuk moet overbruggen. ‘Het was ontzettend relaxt’, vertelt ze. ‘Vooral de nachttrein naar Wenen. De bubbels lagen bij aankomst voor ons klaar, ’s ochtends kregen we een uitgebreid ontbijt en we hadden een relatief ruime coupé. We hadden gekozen voor een coupé met alleen een eigen wasbak, dus de WC en douche moesten we delen, maar het was allemaal erg schoon.’ Een prima idee dus. Bijkomend voordeel: met een nachttrein kom je uitgerust op je bestemming aan en kun je er gelijk een volle dag genieten.

Vanaf Utrecht reis je met 2 nachttreinen naar Split. Vanaf daar kun je met de veerboot naar de eilanden die voor de kust liggen. Foto: Maartje Maas

Houd rekening met reistijden

Reis je naar Zuid-Europa met de trein dan leg je aardig wat kilometers per spoor af. Al valt de tijd die je daarmee kwijt bent volgens Maartje best mee: ‘De langste reis ging van Wenen naar Split, maar omdat we die slapend hebben afgelegd merkten we daar niets van. We konden meteen uitgerust aan onze vakantiedag beginnen. Van de drie weken die we weg waren hebben we twee nachten en drie halve dagen in de trein doorgebracht. Dat was voor ons heel goed te doen.’

En ook met de vertraging viel het mee, vertelt ze. ‘Wij hadden op al die reizen maar één keer vertraging, tijdens onze overstap in Mannheim. Daardoor kwamen we drie uur later in Utrecht aan. Op een reis van drie weken vind ik dat erg weinig. En het is maar net hoe je ermee omgaat. We zijn het station uit gegaan en hebben lekker geluncht bij een leuk tentje.’

Wat kost zo’n treinvakantie?

Tegenwoordig kun je goedkoper vliegen naar Barcelona dan dat je met de trein een ritje Amsterdam-Groningen maakt. Het is een stigma dat aan deze manier van reizen hangt: de trein nemen is duur. Daarom willen we maar al te graag weten wat Maartjes reis heeft gekost. ‘In totaal waren we voor ons drieën €937 kwijt voor vijf treinreizen’, vertelt Maartje. ‘We boekten de tweede klasse en reserveerden vaste plekken, ook voor onze peuter. In de nachttreinen hadden we zelfs een tweedeklas 3-persoonsslaapcabine inclusief ontbijt.’ Reizen met de nachttrein scheelt natuurlijk ook op kosten voor een overnachting. 

Dit kostte de treinreis van Maartje:

  • Utrecht – Wenen (slaapcoupé voor 3 personen) €346
  • Wenen- Split (slaapcoupé voor 3 personen) €275
  • Ancona – Milaan (3 zitplekken) €113
  • Milaan – Mannheim (3 zitplekken) €65
  • Mannheim – Utrecht (3 zitplekken) €138

Totaal: €937

Weten wat andere treintrajecten kosten? We zochten het voor je uit.

En hoe is het verder bevallen?

‘Ik had nog nooit een dergelijke reis gemaakt, ben zelfs niet op Tienertoer geweest’, vertelt Maartje. ‘Geen idee dus wat ik ervan kon verwachten, maar ik vond het echt heel erg leuk! Vooral de nachttreinen, ik vond het een avontuur om in een smal treinbedje te gaan slapen en dan ’s ochtends wakker te worden met hele nieuwe uitzichten. En met een kind was het ideaal, veel fijner dan in een vliegtuig of auto waar hij de hele tijd stil moet zitten.’

Met de trein reizen betekent dat je op locatie geen eigen vervoer hebt. Dat was voor Maartje geen probleem. ‘De trein komt natuurlijk midden in de stad aan en vanaf daar konden we heel makkelijk met de tram of metro naar onze eindbestemming. En anders kun je natuurlijk ter plekke een auto, fiets of scooter huren.’

Ook met de trein (ok, én een boot) kun je op vakantie naar idyllische eilanden als Brac (Kroatïe)

Inspiratie voor je eigen treinvakantie

Ben je van plan om zelf ook het treinreisavontuur aan te gaan en kun je nog wel wat inspiratie gebruiken? Maartje raadt zeker een aantal routes van haar eigen reis aan. ‘De rit van Milaan naar Mannheim was het mooist. Die ging dwars door de Alpen, dus de uitzichten waren prachtig. Bergtoppen, watervallen, schilderachtige dorpjes… ik droom er nog bij weg.’ 

De Italiaanse treinen waren volgens Maartje ook erg goed. ‘Uiteraard serveerden ze uitstekende koffie maar de treinen waren ook nog erg nieuw en omdat je alleen mee kon als je een plek had gereserveerd stond er niemand in het gangpad.’ Ga je liever een andere kant op? Overweeg dan eens deze mooie ritten en Europese droombestemmingen.

Nog een paar laatste tips van Maartje:

  • ‘De Duitse treinen hebben speciale familiecoupés die fijn zijn als je met kleine kinderen reist.’
  • ‘De meeste grote stations hebben (goed betaalbare) bagagekluizen, waar we dankbaar gebruik van maakten als we bijvoorbeeld vroeg uit ons appartement moesten en pas ’s avonds in de trein stapten. Dan konden we nog een dag de stad in zonder bagage.’
  • ‘En ook fijn: bijna al onze treinen hadden een stopcontact bij de zitting waar we gewoon onze smartphones konden opladen.’
  • ‘De treintickets hadden we voor de zekerheid ook allemaal digitaal mee door een appgroep met onszelf aan te maken en ze daar als bestand in te delen.’

En zorg vooral dat dit je níet overkomt

Maartje ging in Milaan nog even snel lunch kopen in een supermarkt. Dácht ze. Maar die super bleek verder dan gedacht en ze was veel te lang onderweg. Tot overmaat van ramp waren de eerste treincoupés gesloten en kon ze alleen helemaal achteraan instappen. Maartje: ‘Ik moest een enorme sprint over het perron trekken om de trein nog te halen. Het kostte me daarna een uur om de adrenaline te laten zakken, maar: we hadden het gered!’

Goed nieuws: de NS is in gesprek over uitbreiding van het aanbod internationale treinreizen. Zo vertrekt er in september al een vierde dagelijkse rechtstreekse Eurostar naar Londen! Dat betekent dat je vóór elf uur ’s ochtends al kunt genieten van een heerlijk verse scone in de Britse hoofdstad.