Voor wie een overload aan berichtjes, afspraken, taken, spullen en - vul zelf maar aan - ervaart: minimalistisch(er) leven kan rust brengen. En het is nog duurzamer ook. Maar hoe doe je dat, minimalistisch leven? Wij gingen op onderzoek uit en klopten aan bij minimalisme-expert Jelle.

“Minimalistisch leven gaat vooral om focussen op wat essentieel is in je leven”, vertelt Jelle Derckx. Samen met zijn partner Claire Wouters blogt hij op growthinkers.nl over hun zoektocht naar een bewuster en duurzamer leven. Ook schreef hij het boek ‘Verlangen naar minder'. “Minimalisme gaat niet per se over de afwezigheid van dingen, maar juist om wat overblijft. Aangezien het om de essentie draait, spreek ik ook graag over ‘essentialisme’.” 

“Maak belangrijk wat voor jou het allerbelangrijkst is en verwijder zaken die daar niet bij helpen. Dat kan over spullen gaan, maar net zo goed over uitgaven, verplichtingen of notificaties op je telefoon. Wat laat je je brein binnenkomen en wat hou je liever buiten de deur?”

Jelle en Claire delen hun zoektocht naar een bewuster en duurzamer leven op hun blog growthinkers.nl

Minimalistisch leven: waarom zou je?

“Van een opgeruimde ruimte waarin alleen spullen liggen die ik mooi of nuttig vind, kan ik enorm rustig worden”, vertelt Jelle. Het weghalen van zoveel mogelijk ruis en overbodige ballast kan een tool zijn voor meer rust, overzicht en focus in je dagen. Maar de voordelen van minimalistisch leven reiken verder. Als we kijken waarmee we in Nederland de meeste impact veroorzaken op het klimaat, staan spullen bij de gemiddelde Nederlander op nummer één. En laat ontspullen nou net een belangrijk onderdeel zijn van minimaliseren. Jelle: “Door vanaf nu zo min mogelijk nieuwe spullen te kopen zet je de grootste stap richting een duurzamer leven.” 

Bepaal eerst wat écht belangrijk is

Voordat je de bezem door je spullen haalt, gaan we eerst even zitten. Het liefst met pen en papier. Een handige eerste stap in minimalistischer leven is namelijk het opschrijven van wat voor jou de essentie is. Vind je het lastig om te bepalen wat de belangrijkste zaken in jouw leven zijn? Gelukkig zijn er verschillende tools die je daarbij kunnen helpen. Jelle: “Mijn favoriete oefening is ‘De 100 vragen oefening’ uit het boek ‘How to think like Leonardo da Vinci’ van Michael Gelb. Schrijf 100 open vragen op, alles mag, van ‘Waarom is de lucht blauw?’ tot ‘Hoe ziet mijn ideale dag eruit?’. Hoe langer je doorgaat, hoe existentiëler je vragen worden. Maak een top 10 uit die vragen en zet ze in volgorde van wat jij het belangrijkst vindt.”

Ga er eens goed voor zitten om op te schrijven wat echt belangrijk voor je is | Foto: Covene, Unsplash

Een andere optie is het formuleren van je persoonlijke missie, een oefening uit het boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ van Stephen Covey. Jelle: “Hierbij begin je bij het eind, met de vraag: ‘Hoe wil ik dat mensen over mij denken als ik er straks niet meer ben?’” Op welke manier je jouw prioriteiten ook in kaart brengt, zo’n inzicht kan richting en focus geven. Dat maakt minimaliseren gemakkelijker. 

Goed startpunt: ontspullen

We hadden het er al even over: ontspullen is een belangrijk onderdeel van minimalistischer leven. Dus laten we daarmee starten. Dat kun je aanpakken op de Marie Kondo-manier: door op te ruimen per categorie, te beginnen met je kleding. Gooi alles op een hoop en ga kledingstuk voor kledingstuk na of je er blij van wordt. Uiteindelijk houd je alleen de items waar je een ‘spark joy’-gevoel bij krijgt. 

“Een andere manier om te ontspullen is om per ruimte alle items die overbodig zijn in een tas te stoppen. Hoe voller de tas raakt, hoe meer ruimte je zult voelen”, zegt Jelle. “Wat ook een leuke manier is, is de ‘30-Day Minimalism Game’ uit de Netflix-documentaire 'The Minimalists, Less is Now'. Met een groepje spreek je af om op de eerste dag van de maand één ding weg te doen, op dag twee twee dingen, enzovoort. En dan kijken wie er kan doorgaan tot het eind van de maand”, vertelt Jelle.

Ontspullen is een goed startpunt om je leven te versimpelen | Foto: Rdne Stock, Pexels

Tien jaar geleden bracht Jelle op deze manier zijn bezit terug tot 99 spullen. “Toen ik eenmaal bezig was, kwam ik in een opruimflow. Het voelt bevrijdend om dingen weg te doen.” 

En nu doorpakken!

Wat voor spullen geldt, kun je op veel meer dingen in je leven toepassen. Jelle: “Stel bij alles de vraag of iets bijdraagt aan je persoonlijke missie en de doelen die je jezelf hebt gesteld. Is het antwoord nee? Weg ermee!” Zaken die je nog meer onder de loep kunt nemen: je agenda, sociale verplichtingen, je uitgaven, de apps op je telefoon en de notificaties die je aanzet. 

Jaja, want waar we niet altijd bij stilstaan, is dat ook ons digitale bezit een negatieve impact op het klimaat heeft. Eerder schreven we al dat de cloud inmiddels meer CO₂ uitstoot dan de wereldwijde cementindustrie. Wat je kunt doen om jouw digitale voetafdruk te verkleinen? De bezem erdoor!

Na rigoureus opruimen is het handig om je (digitale) bezittingen goed te organiseren. Zo heb je de echt belangrijke zaken bij de hand wanneer nodig én ga je niet onnodig weer spullen (of cloudruimte) kopen. Een voor de hand liggend, maar effectief voorbeeld: leg je spullen (terug) op een logische vaste plek. Het liefst in categorieën. Je kleding kun je organiseren in  een capsule wardrobe. Een selectie aan favoriete kledingstukken van zo’n 37 stuks, inclusief schoenen en jassen. Belangrijk is dat je items kiest die bij jou als persoon passen, ongeacht trends en de mening van anderen. Bijkomend voordeel van zo’n strenge selectie: keuzestress is verleden tijd!

Tips voor als minderen lastig is

Het minimaliseren van je leven klinkt op deze manier zo simpel, hè? Maar natuurlijk komen we allemaal hobbels tegen op ons pad. Jelle geeft tips voor wanneer minderen moeilijk is: 

1. Besef dat herinneringen in jóu zitten, niet in spullen. Het allermoeilijkst vond ik spullen wegdoen met emotionele waarde. Het zit zo in ons om ons aan spullen te hechten, waarschijnlijk omdat dat ooit onze overlevingskansen vergrootte. Nu zou ik vooral willen adviseren: probeer dingen te zien als een Instagramstory. Je krijgt een boodschap, die staat 24 uur online, daarna heeft ‘ie z’n nut volbracht. Maak desnoods foto’s van dingen voordat je ze wegdoet.” 

2. “Geef een paar spullen met extreme emotionele waarde een mooie plek in huis. Je hoeft gelukkig niet álle spullen met emotionele waarde weg te doen. Ik heb een kaartje voor een concert van Michael Jackson uit 1992 ingelijst aan de muur hangen. Daar ben ik samen met mijn vader naartoe gegaan, het was één van de mooiste avonden van mijn jeugd. Als mensen op bezoek komen, kan ik die herinnering heel bewust weer ophalen.”

Dit concertkaartje uit 1992 hangt ingelijst bij Jelle en Claire aan de muur

3. “Spullen die je nooit gebruikt en binnen een straal van 20 kilometer voor minder dan €20 kunt kopen, kun je wegdoen. Dit gaat om de gevalletjes ‘bewaren omdat het misschien nog een keer van pas komt’. Veel mensen vrezen dat ze spullen nog nodig zullen hebben in een hypothetische toekomst. Bijvoorbeeld: dat ene boek dat al jaren stof ligt te vangen. Maak er iemand anders blij mee! We leven in een consumentistisch systeem: als iets toch écht nodig blijkt, kun je bijna altijd heel snel en gemakkelijk aan nieuwe spullen komen.” 

4. “Voel je niet schuldig als je spullen wegdoet. Je kunt er namelijk in de meeste gevallen andere mensen blij mee maken. Ruil, repareer, verkoop, doneer of recycle ze. En laat weggooien natuurlijk de allerlaatste stap zijn.”

Zo houd je je leven minimalistisch

Heb je jouw leven minimalistisch(er) ingericht? Dan wil je dat natuurlijk graag zo houden. Hoe voorkom je dat er toch weer overbodige afleidingen, uitgaven en spullen je leven en huis binnen sijpelen? En hoe gaan minimalistisch leven en nieuwe spullen kopen samen? Soms zul je toch iets nieuws nodig hebben. Jelle: “Als je iets gaat kopen, stel jezelf dan de vraag of je het echt nodig hebt. Wacht altijd met een aankoop, het liefst een maand, en kijk dan of je het nog steeds nodig hebt.”

“Koopkracht is voor mij de kracht om iets níet te kopen”, Jelle Derckx, growthinkers.nl

Wees je er daarnaast van bewust waarom we maar blijven kopen. Jelle: “Als we iets nieuws kopen, komt er dopamine vrij in ons brein en dat geeft een goed gevoel. Datzelfde beloningssysteem wordt dagelijks getriggerd door social media en reclames. Maar dat genot is maar van korte duur. Je kunt je brein slimmer af zijn. Met hardlopen krijg je bijvoorbeeld hetzelfde effect. Voor mij betekent de term ‘koopkracht’ vooral de kracht om iets te laten staan omdat je het niet nodig hebt.”

Tot slot, een bonustip: communiceer je minimalistische voornemens met anderen, om te voorkomen dat zíj spullen je huis in brengen. Jelle: “Zelf vind ik dit ook lastig, zeker nu we sinds twee jaar een kindje hebben. Bij grote levensgebeurtenissen is het belangrijk dat je familie en vrienden laat weten wat je graag wilt hebben en wat niet.Toen ik 33 werd, vroeg ik iedereen om € 33 te doneren aan een goed doel.”