In Kenia leeft zo’n 70 procent van de theeboeren onder de armoedegrens. Op veel andere plekken in de wereld is dat niet anders. Frank about Tea wil daar verandering in brengen, door 50.000 theeboeren binnen 10 jaar naar een leefbaar inkomen tillen. En daar kan het theemerk jouw hulp goed bij gebruiken.

David Kellerman en Valerie Hirschhäuser, oprichters van Frank about Tea, ontdekten in 2016 dat er van alles mis is met de thee-industrie. Maar gek genoeg was dat probleem toentertijd bij weinig mensen bekend. “Er werd wel van alles geschreven over de problemen in de cacao-industrie, maar over thee (het meest gedronken drankje ter wereld) hoorde je weinig”, vertelt Valerie

Hét grote probleem van de theesector? Hij is oneerlijk. De keten bestaat uit allerlei (veelal overbodige) schakels die een graantje meepikken. “En daardoor blijft er weinig over het begin van de keten, ofwel de theeboer”, aldus Valerie. “Dat is natuurlijk niet eerlijk.”

Vijf redenen om eerlijke thee te drinken

Frank about Tea zet ze zich daarom op verschillende manieren in voor een eerlijkere thee-industrie. En jij kan daar direct aan bijdragen door de thee van het merk te drinken. We zetten vijf redenen op een rij waarom het een goed idee is om eerlijkere thee te drinken.

1. Je draagt bij aan een eerlijker inkomen voor theeboeren

Frank about Tea betaalt een eerlijke prijs voor de thee die het inkoopt. Hoe? Door de keten juist bijzonder kort te houden. “De enige schakels in de keten die we écht nodig hebben, zijn de theeboeren en de lokale theefabrieken”, zegt Valerie. “De rest, zoals tussenhandelaren en theeveilingen, vermijden we.”

Met andere woorden: het merk koopt thee direct in, zowel bij lokale theefabrieken in Kenia als Sri Lanka. Op die manier gaat er geen waarde verloren in een te lange keten en worden theeboeren beter beloond voor de producten die ze leveren. “Overigens is dat geen liefdadigheid”, benadrukt Valerie. “We betalen een goede prijs omdat het ook om écht goede thee gaat”

2. Je helpt theeboeren om weerbaarder te worden

Maar Frank about Tea gaat verder dan alleen het betalen van een eerlijke prijs. Twee procent van de omzet die het theemerk draait, wordt geïnvesteerd in een trainingsprogramma voor theeboeren. Dat heet Farmer Field School, een initiatief van de VN-Voedsel- en Landbouworganisatie, en is bedoeld om boeren weerbaarder te maken. In een interactieve en praktijkgerichte omgeving leren boeren over onderwerpen die zij zelf kiezen.

“Dat gaat voorbij de thee”, aldus Valerie. “Hoe kunnen theeboeren zich bijvoorbeeld voorbereiden op klimaatverandering? En hoe kunnen zij extra inkomsten genereren, bijvoorbeeld door bijen of geiten te houden? Het is belangrijk dat ze zich daarmee bezig houden, want het is lastig om rond te komen van alleen thee.”

Het trainingsprogramma blijkt zowel kostenefficiënt als effectief. Met slechts 21 euro kan een boer al een training van 12 maanden volgen. En zo’n 90 procent van de boeren die de training succesvol afsluiten, lukt het om een leefbaar inkomen te genereren. Inmiddels hebben driehonderd boeren deze training dankzij Frank about Tea doorlopen.

De thee van Frank about Tea gaat direct van de lokale theefabriek in Sri Lanka of Kenia naar Nederland. Je drinkt dan ook beduidend versere thee.

3. Je drinkt niet alleen eerlijke, maar ook duurzame thee

Duurzaamheid staat ook hoog op de agenda bij Frank about Tea. De thee die het uit Sri Lanka importeert, wordt bijvoorbeeld klimaatpositief geproduceerd. “Dat is de verdienste van onze partner die de thee op locatie verwerkt en verpakt”, benadrukt Valerie. “Mede dankzij zonne-energie, waterkracht en hergebruik van warmte slaagt die erin om hun theeproducten heel duurzaam te produceren. Wij hebben simpelweg de keuze gemaakt om met hen samen te werken. Als iets kan, moet je het doen. Ook als daar een meerprijs tegenover staat.”

Ook het theezakje van Frank about Tea is duurzaam. Valerie: “We vroegen aan producenten: wat is het meest klimaatvriendelijke materiaal dat we kunnen gebruiken? Daar kwam biologisch afbreekbaar maisvezel uit. Ook dat kost wat meer. Maar daardoor kan het theezakje wel gewoon in de groene bak.”

“Honderd procent duurzaam zijn we echt nog niet, maar daar zijn we ook eerlijk over. In de toekomst hopen we bijvoorbeeld 100 procent duurzaam te leveren bij onze klanten, maar zo ver is het nog niet”, vervolgt ze. “Vandaar ook de naam van ons merk: we zijn eerlijk over de dingen die we goed doen, maar ook over de dingen die beter kunnen.”

4. Je drinkt versere en gezondere thee

Thee wordt vaak in grote partijen opgekocht, door grote multinationals. Het resultaat: het ligt dagenlang in magazijnen voordat het naar Europa verscheept wordt. Valerie: “Vervolgens worden er kunstmatige aroma’s aan toegevoegd, om te verbloemen dat de thee eigenlijk niet meer vers is.”

Frank about Tea pakt het anders aan. Omdat de keten van het theemerk zo kort is én de thee al verpakt wordt in Sri Lanka en Kenia, kan het direct verscheept worden naar een distributiecentrum in Nederland. Daarna gaat het meteen richting de eindklant. “Onze klanten drinken daardoor beduidend versere thee. En dat proef je”, aldus Valerie. Bijkomend voordeel: Frank about Tea hoeft geen kunstmatige aroma’s toe te voegen. De thee bestaat voor de volle honderd procent uit natuurlijke ingrediënten.

5. Je hoeft weinig moeite te doen om positieve impact te maken

Last but not least: Frank about Tea maakt het gemakkelijk voor klanten om positieve impact te maken. “Ze hoeven alleen maar thee te drinken, de rest doen wij”, besluit Valerie. “Het is een laagdrempelige manier om bij te dragen aan een betere wereld, die niet ten koste gaat van je lifestyle.”

Zin in een kopje duurzame thee?

De thee van Frank about Tea is inmiddels bij verschillende speciaalzaken en horecagelegenheden verkrijgbaar. Of het kan direct besteld worden via de website.

Dit artikel werd gemaakt in samenwerking met Frank about Tea.