In deze serie delen bewoners van ‘groene huizen’ hun woonervaringen. Zo verbouwden Robin en Marjola een vervallen boshuisje tot energiezuinige woning en huurt Hale een loft in een verticaal bos. Deze keer is het de beurt aan Thera Visser (30). Samen met haar vriend Tristan Hartman (32) woont en werkt ze in hun zelf omgebouwde camper.

“Ieder weekend voelt als een vakantie van drie weken,” zegt Thera die beschrijft hoe haar leven er nu uitziet. “Net als bij vele anderen begint mijn maandag met online meetings achter mijn laptop. Alleen wandel ik in mijn pauze even langs een prachtig gletsjermeer. Ik heb veel meer het gevoel dat ik leef, in plaats van dat ik geleefd word.”

Sinds april 2021 woont en werkt Thera samen met haar vriend Tristan in hun camper 'Bennie the vannie', vernoemd naar de lege bestelbus van Mercedes Benz waar dit avontuur mee begon. Die bouwden ze zelf om tot leefbaar woonhuis op wielen.

Zo worden Thera en Tristan iedere ochtend wakker. Zie je het vogeltje? Dat is Uckie. Sinds ze 11 jaar geleden uit het nest viel, ontfermt het stel zich over haar

Ontsnappen uit de ratrace

Hiervoor woonde het stel in een appartement in Amsterdam. Ze hadden hectische banen en een druk sociaal leven. Thera: “Voor mijn baan als online coördinator bij 3FM bezocht ik tien festivals per zomer. Ons leven draaide om werk en externe prikkels. Ik dacht dat ik die nodig had.” Totdat in coronatijd alle festivals, etentjes en feestjes wegvielen. “Die rust bleken we allebei heel fijn te vinden,” zegt Thera. “We voelden sterk de behoefte om te ontsnappen uit de ratrace en meer tijd door te brengen in de natuur.”

Hun ultieme droom is om een stukje land in Zuid-Europa te kopen en daar zelfvoorzienend te leven vanuit hun zelfgebouwde tiny house. “We hadden alleen nog nooit een boormachine in handen gehad,” zegt Thera. “Bovendien koop je niet even een stuk land als je er nooit bent geweest, we willen zo’n plek zelf ervaren.” Zo ontstond het plan om eerst een bestelbus te kopen en die samen te verbouwen tot leefbaar woonhuis. Daarmee konden ze gelijk Europa rondrijden om stukken land te scouten.

Ze kochten een tweedehands bus bij Kleyn Vans. Thera: "Die partij is een aanrader als je een lege bestelbus zoekt voor een goede prijs."

Doordeweeks werken, in het weekend klussen

Stap één was ervoor zorgen dat ze werk hadden dat ze ook op afstand konden doen. Thera: “Ik heb mijn baan bij 3FM opgezegd en ben begonnen als freelance online content creator. Tristan is webdeveloper en zette met andere ondernemers zijn eigen veganistische platform op. Nu hadden we allebei werk dat we waar ook ter wereld konden uitvoeren."

Stap twee was het onderverhuren van hun koopappartement in Amsterdam. "Met de huuropbrengst dekken we precies de kosten van die woning," legt Thera uit.

Doordeweeks maakten ze lange dagen om hun bedrijven op te starten, in de weekenden klusten ze aan hun bus. Daarin bouwden ze in vier maanden tijd hun nieuwe huis van zes vierkante meter.

Thera: “Het was een intense periode, maar we vonden het ook fijn om met onze handen bezig te zijn. Wat we niet wisten zochten we op het internet op. En Tristan heeft heel secuur de indeling uitgedacht en de meubels op maat ontworpen. Daardoor ging alles in één keer goed."

Thera en Tristan kozen expres voor het ombouwen van een lege bus, zodat ze bouwskills konden opdoen

Duurzaam verbouwde camper

Tristan en Thera hebben hun bus zo duurzaam mogelijk verbouwd en ingericht. De verf is gemaakt van kalk (van het merk Amazona) en het beddengoed is van biologisch fairtrade gecertificeerd katoen van Yumeko. Veel spullen zijn tweedehands, grotendeels afkomstig uit hun appartement.

Op het dak liggen drie zonnepanelen. Daarnaast hebben ze een grote accu om stroom in op te slaan. De zon levert voldoende elektriciteit voor de ledverlichting, koelkast, hun laptops, camera’s en drone. Thera: “We zijn veel bewuster van ons energiegebruik. 's Nachts gaat de stroom er helemaal af en laptops halen we meteen van de lader zodra ze vol zitten." Blijft het langer dan drie dagen bewolkt, dan zoeken Tristan en Thera een camperspot met een elektrapunt op.

In deze keuken worden de lekkerste veganistische gerechten gemaakt

“Voor het water hebben we een vijftig litertank. Daarmee kunnen we vijf dagen afwassen, koken, koffie zetten en onszelf wassen. In een appartement verbruik je met één douchebeurt al meer water."

Thera: "Voor wie zich nu afvraagt hoe wij ons wassen; we hebben een teil waarin we kunnen staan. Die vullen we met warm water (dat we koken) en daar badderen we dan in. Daarnaast hebben we een kraan met een soort douchekop; met mooi weer trekken we die via het raam naar buiten et voilà onze douche. Eén keer per week gaan we naar een camping om uitgebreider te douchen en het water bij te vullen."

De wc 'trekken ze door' met zaagsel. Het is een composttoilet dat urine en poep scheidt. Dit voorkomt onaangename geuren. De urine mag verdund met water in de natuur geloosd worden. “Urine bevat zelfs belangrijke voedingsstoffen voor planten,” legt Thera uit. De rest? Daarvoor hebben ze composteerbare zakjes van maiszetmeel die gewoon bij het restafval kunnen.

"We bewaren het toilet onder het bed," voegt Thera toe. "Maar we gebruiken het ook als voetensteuntje of als krukje om op te zitten. Je zult begrijpen dat we elkaar soms wat privacy moeten gunnen."

Van handig voetenbankje tot... compact composttoilet!

En het afval? Dat scheiden Tristan en Thera gewoon. Thera: "In sommige landen rijd je er weken mee rond voordat je het kwijt kunt. In Italië bijvoorbeeld."

Zo weinig mogelijk rijden

De bus rijdt op diesel, wat natuurlijk in de regel niet heel milieuvriendelijk is. Thera: “We hebben uitgerekend hoeveel de gemiddelde Nederlander per week van en naar zijn werk rijdt (200 km, red.) en zorgen dat we daar nu onder blijven. In het begin reden we wel meer.”

Aan die tax van tweehonderd kilometer per week komen ze momenteel zelden. “We blijven vaak voor langere tijd op één plek in de natuur staan. Als we al rijden, zijn dat kleine stukjes in de regio. Boodschappen doen we expres één keer per week.”

Een diepere connectie met elkaar en de natuur

Het is Tristan en Thera niet alleen gelukt om een duurzaam leven voor zichzelf in te richten, ze voelen zich ook een stuk gelukkiger. Thera: “We zijn bijna twaalf jaar samen, maar hebben elkaar op een hele nieuwe manier leren kennen. Onze gesprekken zijn diepgaander, we hebben meer rust om met onze mindset bezig te zijn. Toen we tussendoor even terug in Amsterdam waren, riep ik na een week: Tris ik mis je! We werden meteen weer opgeslokt door werk en sociale contacten.”

Thera: "Dit was het afgelopen jaar in Zweden; het perfecte van life-land. Je mag overal overnachten met je bus en iedereen behandelt de natuur met respect."

Natuurlijk zijn er op zes vierkante meter ook weleens uitdagingen. “We moeten onze werkmeetings op elkaar afstemmen. En als we irritaties hebben, dan kun je niet even in een andere kamer gaan zitten. Of vrienden opzoeken. Tsja, dat is een kwestie van accepteren.”

“We vragen regelmatig aan elkaar: vind je het nog leuk? Tot nu toe vinden we dit leven allebei het allerfijnst. We leven veel meer in de natuur. Op dit moment zitten we in Zuid-Spanje. Laatst had ik een geluksmoment: tussen het werk door deed ik yoga op het strand. Ik besefte hoe vrij we nu leven."

"We bezoeken hier weleens permacultuurprojecten om ons voor te bereiden op onze ultieme droom: ons eigen stuk land. Maar dat is een meerjarenplan. Op dit moment is Bennie ons thuis, waar hij ook geparkeerd staat.”

Het kostenplaatje:

• Bus (inclusief inrichting, zonnepanelen en accu): 24.000 euro
  • Wegenbelasting: 70 euro per maand
  • All-riskverzekering: 55 euro per maand
  • Onderhoud bus: 150 euro per maand (als je het per maand bekijkt)
  • Camping + wasmachine: 150 euro per maand

Ook in een camper wonen? Drie tips van Thera:

1. "Laat je niet tegenhouden door angst. Toen wij aan de bouw van onze camper begonnen, was ik bang dat er van alles mis zou gaan. Uiteindelijk kwamen we stap voor stap tot ons doel. Begin gewoon en kijk niet naar het grote geheel. Dan verzuip je."
  2. "Geef prioriteit aan wat voor jou de belangrijkste functie van je leefruimte is. Voor ons was dat kunnen werken. Daarom kozen we voor een grote zitbank, ieder ons eigen tafeltje en veel ramen."
  3. "Doe een testperiode. Wij kwamen na zes weken in onze camper even terug naar Nederland. Toen hebben we veel overbodige spullen eruit gehaald. Daardoor kunnen we onze ruimte nu optimaal benutten."

Meer vragen over het ombouwen van of leven in een bus? Stel ze aan Thera en Tristan via Instagram. Of spiek op hun plantaardige platform Vetjebol