De opkomst van deelauto's is ons vervoer langzaam aan het veranderen. Overweeg jij om je auto weg te doen? Rij dan mee met onze redacteur Jan. Hij maakte een testrit bij drie populaire, Nederlandse deelauto-aanbieders: MyWheels, Greenwheels en SnappCar. Want soms kan een autorit best handig zijn.

Steeds meer mensen zijn op zoek naar een alternatief voor een eigen auto. Een auto is best duur in aanschaf, onderhoud, belastingen, verzekering en brandstof. En omdat veel kantoorwerkers tegenwoordig ook deels thuis kunnen werken is de behoefte aan een eigen auto minder groot.

Toch kan een rit met de auto zo nu en dan best handig zijn. Als de bestemming moeilijk via OV bereikbaar is of als de treinen vanwege onderhoud niet rijden.  Of als je graag met de auto op vakantie gaat. Het huren van een deelauto biedt dan uitkomst. Zeker als je in een grote stad woont, is een deelauto altijd dichtbij. Maar welke aanbieder moet je nu kiezen?

Waar let je op bij het kiezen van een deelauto?

De bekendste aanbieders van deelauto’s in Nederland zijn Greenwheels, MyWheels en SnappCar. Ik testte deze drie aanbieders en heb de belangrijkste verschillen voor je op een rij gezet. Op basis van de volgende vragen:

  • Wat krijg je voor een abonnement en komen daar nog kosten bij?
  • Wie heeft de meeste auto’s beschikbaar?
  • Kun je een elektrische auto kiezen?
  • Hoe zit het met het gebruikersgemak, het terugbrengen en de verzekeringen?

MyWheels

MyWheels is momenteel de grootste aanbieder van deelauto’s in Nederland. Door de overname van Connectcar en de fusie met Amber bedroeg de totale vloot aan auto’s in januari dit jaar ruim 2.900.

Gebruikersgemak

Om gebruik te maken van een MyWheels-auto moet je een account aanmaken en laten verifiëren. Deze check omvat het controleren van rijbewijs, adres- en bankgegevens, en eventuele betalingsrisico. Als dat klaar is, kan ik aan de slag. Auto's reserveren doe je via de website of de app (Android & Apple). Dat gaat allemaal vrij vlot en soepel. Ik kies een compacte Toyota Yaris Hybrid uit 2021. Om de simpele reden dat 'ie nog geen 50 meter van mijn huis verwijderd staat. Op het moment dat je een auto wil huren, kun je via een handige kaart precies zien welke auto's allemaal bij jou in de buurt beschikbaar zijn. De auto open ik via de app (kan ook met een gekoppelde OV-chipkaart) en weg rijd ik, naar mijn afspraak. Auto's hebben vaste standplaatsen en kunnen dus niet op andere locaties worden achtergelaten, dus na afloop zette ik hem netjes weer terug. Binnenkort is een enkele reis met MyWheels overigens wél mogelijk.

Foto: MyWheels

Abonnementen van MyWheels

MyWheels werkt met 3 abonnementsvormen (Start, Plus en Pro) en 3 autoklassen (Klein, Middel en Speciaal). Plus en Pro bieden kortingen op de huur- en kilometerprijs. De kilometerprijs is inclusief brandstof/elektriciteit en verzekering.

  • De Start-variant is gratis, maar daarbij betaal je relatief het meest voor het de huur en de kilometerprijs. Als je incidenteel een auto nodig hebt, dan ga je voor Start.
  • Plus kost € 10 euro per maand, maar geeft 15% korting op zowel de huur- als de kilometerprijs.
  • Met Pro ben je € 25 euro per maand kwijt en krijg je 30% korting op de huur- en kilometerprijs.
  • Bij tanken of laden maak je gebruik van de tank- of laadpas die in de auto aanwezig is.

MyWheels heeft ook elektrische auto's te huur. Foto: MyWheels

MyWheels’ aanbod van auto’s en beschikbaarheid

MyWheels heeft een zeer gevarieerd aanbod dat bestaat uit compacte auto's, sedans en elektrische auto’s. Bijna 60% van alle MyWheels-bolides zijn zelfs elektrisch volgens het bedrijf. Er zijn deelauto's beschikbaar in zowel stedelijke gebieden als kleinere plaatsen. De beschikbaarheid van auto's varieert wel, afhankelijk van de locatie en de vraag. Recent heeft MyWheels bijvoorbeeld haar aanbod uitgebreid in Almere en Zaanstad. In Amsterdam is het aanbod in ieder geval heel ruim: in een straal van 800 meter van mijn huis waren er 12 auto's beschikbaar, in mijn wijk 45 en binnen de ring van Amsterdam zelfs een ruime 700. Dat is een lekker idee natuurlijk.

Verzekeringen MyWheels

Alle auto's zijn verzekerd tegen schade. Ook sluit MyWheels een inzittendenverzekering af. Let op; je bent alleen verzekerd tijdens je reservering. Ben je later terug en heb je niet verlengd, dan ben je voor die extra tijd niet verzekerd. Voor € 3,99 per transactie verlaag je het eigen risico naar € 250. Dit gebeurt dan automatisch bij het maken van een reservering.

Oordeel MyWheels

Mijn testrit met MyWheels verliep heel soepel. Er is veel keuze en mijn tijdelijke Toyota Yaris Hybrid zag er netjes uit en reed fijn. Het was voor mij de eerste keer in een hybride dus de test deed ook direct dienst als proefritje dáárvoor. Verder is het zo dat MyWheels in de regio en het platteland over het algemeen een groter aanbod heeft dan Greenwheels. Goed om te weten. 

Meer informatie vind je op mywheels.nl

Greenwheels

De rode en witte autootjes met cirkeltjes op de voordeur zijn een zeer bekend gezicht in menig stad. De aanbieder van deelauto’s is de laatste jaren behoorlijk gegroeid. Het biedt in Nederland nu meer dan 2.600 auto’s aan. Ze werken samen met de NS en zijn duidelijk zichtbaar bij (grotere) treinstations en winkelcentra.

Gebruikersgemak Greenwheels

Net als bij de MyWheels moest ik mezelf eerst registeren met mijn rijbewijs en andere gegevens. Dat duurde eventjes. Toen dat gelukt was, beschikt ik over een account waarmee ik een auto kon reserveren. Dat kan via de app of de website. Toevalliger staat er hier letterlijk een auto bij mij om de hoek dus koos ik voor een knalrode Volkswagen up!; een klein maar pittig karretje. Eenmaal bij de auto open je deze met app of een gekoppelde OV-chipkaart. Net als bij MyWheels moet je ook je tijdelijke Greenwheels-auto aan het einde van de reservering weer op dezelfde plek terugzetten. 

Foto: Greenwheels

Abonnementen van Greenwheels

Greenwheels hanteert verschillende manieren van betalen en heeft ook een abonnementsconstructie waarbij gebruikers betalen op basis van gereden uren en kilometers. Zo is er voor iedereen wel een goede optie. De kosten variëren afhankelijk van het gekozen abonnement en het type auto dat je huurt.

De drie abonnementsvarianten zijn Soms, Regelmatig en Vaak. Hoe duurder het abonnement, hoe goedkoper de huur- en km prijs. Ook ben je relatief goedkoper uit als je een auto bijvoorbeeld een week huurt in plaats van een paar dagen. Het gebruik van de auto wordt geregistreerd en de betaling wordt automatisch verwerkt op basis van de gereden tijd en kilometers.

  • De Soms-variant is gratis, maar daarbij betaal je relatief het meest voor het autohuren en de kilometerprijs. Als je incidenteel een auto nodig hebt, kies je deze optie.
  • Regelmatig kost € 10 euro per maand, met € 3,20 per uur en € 0,37 per km. Langer weg korting (exclusief de km-kosten) geldt hier als volgt: een dag huren kost € 35; 2 dagen een auto huren € 59 en een week € 149.
  • Met Vaak ben je € 25 euro per maand kwijt met € 2,30 per uur en € 0,29 per km. De Langer weg korting (exclusief de km-kosten) is hier: een dag huren kost € 29; 2 dagen een auto huren € 49,- en een week € 139.
  • Bij tanken of laden maak je gebruik van de tank- of laadpas die in de auto aanwezig is.

Let op: bij Greenwheels moet de auto altijd met minimaal een kwart tank benzine teruggezet worden. Lukt dat niet, dan moet je bijtanken. Een tankpas en een boordcomputer zitten in iedere auto. 

Foto: Greenwheels

Greenwheels’ aanbod en beschikbaarheid

Greenwheels heeft een divers aanbod van auto's, waaronder compacte stadsauto's en ruimere gezinsauto's, en is vooral goed vertegenwoordigd in stedelijke gebieden. Zo vind je in grote steden vaak tientallen tot soms wel honderden auto’s, in dorpen zijn ze op een hand te tellen. In Drenthe bijvoorbeeld kon ik geen deelauto’s spotten. Bij mij (in Amsterdam) staat er standaard een om de hoek en daar wordt kwistig gebruik van gemaakt. Verder heeft Greenwheels vooral auto’s die rijden op fossiele brandstoffen; slechts ongeveer 10% van de totale vloot is elektrisch. Ambitie is er gelukkig wel: in 2025 wil het Greenwheels CO2-neutraal zijn en daarom wordt versneld overgestapt naar elektrische deelauto’s.

Verzekeringen Greenwheels

De verzekeringen zijn bij Greenwheels vergelijkbaar met die van MyWheels: het minimaal vereiste WA-pakket in combinatie met een inzittendenverzekering. Op zich is dat genoeg. Verder hanteert Greenwheels een eigen risico van € 500, maar deze kun je in de app verlagen (wat weer invloed heeft op de algemene prijs). Je bezittingen die je in de auto meeneemt, vallen niet onder deze verzekering. Bovendien kan je Greenwheels niet aansprakelijk houden voor diefstal van of schade aan deze bezittingen.

Oordeel Greenwheels

Ook over Greenwheels ben ik zeer tevreden. In de grote stad is er altijd wel een auto in de buurt en ik kwam niet voor onaangename verrassingen te staan. De app en het bijtanken werken vlot en de rode auto's vallen lekker op. 

Meer informatie vind je op greenwheels.nl

SnappCar

In tegenstelling tot MyWheels en Greenwheels heeft SnappCar geen eigen autovloot. Het is een peer-to-peer-platform waarop particulieren hun eigen auto als deelauto beschikbaar kunnen stellen. Meer een soort Marktplaats voor autoverhuur dus. Heb je zelf een auto die je niet of nauwelijks gebruikt? Dan kun je je aanmelden als verhuurder. Voor deze test ben ik uitgegaan van de situatie dat ik zelf geen auto bezit maar er een wil huren. 

Gebruikersgemak SnappCar

SnappCar werkt dus anders, omdat je een persoonlijke auto huurt van iemand in jouw omgeving. Uiteraard moet je een account aan te maken, en worden je gegevens gecontroleerd. Als je een auto hebt gehuurd, kun je deze meestal met de Snappcar-app unlocken. Dit soort keyless auto’s worden tot 3 keer zo vaak verhuurd, maar verhuurders kunnen er ook voor kiezen om jou een fysieke sleutel (non keyless) te laten ophalen. Een ander verschil met MyWheels en Greenwheels is dat je een auto via SnappCar altijd voor minimaal een dag huurt.

Abonnementsconstructie en kosten SnappCar

Je betaalt eenmalig €5 inschrijfkosten aan SnappCar en daarna bepaalt de verhuurder wat je betaalt. Oudere wagens heb je al voor een paar tientjes per dag. Maar nieuwe, luxere bolides kunnen zo maar € 200 à € 300 per dag kosten. En daarbij moet je eventuele extra brandstof- of laadkosten nog optellen. Ook op dat punt bepaalt de verhuurder de ‘voorwaarden’. Je kunt het dus zo gek maken als je wilt.

SnappCars aanbod en beschikbaarheid

Het aanbod is groot maar vooral divers. Zo zijn er meer dan 10.000 auto’s beschikbaar via SnappCar in Nederland. Dat zijn oude wagentjes en gloednieuwe, elektrische en rijdend op fossiele brandstof, kleine autootjes die nog van je oma zijn geweest en luxe Tesla’s met alles erop en eraan. Je kunt zelfs oldtimers, cabrio’s en verhuisbussen huren. De keuze is reuze. In mijn geval moest ik wel wat verder 'reizen' om een auto te kunnen huren. Op mijn postcode vond SnappCar een aanbod van 256 auto's, maar de meesten stonden toch wel een paar 100 meter tot een paar kilometer verwijderd van mijn huisadres. Ik koos voor goedkoop (€ 25 per dag) en reed weg in een zuinige Citroen C1 uit 2011. Weinig poespas maar een prima wagentje voor een dagje. 

Verzekeringen Snapcar

Je verzekering is bij SnappCar Allrisk via Allianz Direct geregeld. Het eigen risico is verschillend per auto en kan verlaagd worden tot € 250. Huurders krijgen daarnaast een no-claim beschermer, 24/7-pechhulp van de ANWB en een WA-verzekering voor schade aan anderen (tot ruim € 6 miljoen). 

Oordeel SnappCar

Ook mijn ervaring met SnappCar was goed. Wat helpt zijn de vele recensies van andere gebruikers. Als het merendeel van de gebruikers 4 of 5 sterren geeft, weet je dat het wel snor zit. Bovendien zijn het particulieren die hun auto aanbieden dus die zullen in de regel netjes met hun auto omgaan. Bovendien is dit in heel Nederland interessant voor aanbieders waardoor er altijd wel een een SnappCar bij je in de buurt staat. 

Meer informatie vind je op snappcar.nl

Mijn ervaringen bij het huren van een deelauto

In algemene zin is het huren van een deelauto me goed bevallen. Bij alle drie de aanbieders heb ik een fijne ervaring gehad. Enkel bij Snappcar was de auto achteraf een beetje te krap en Spartaans voor mijn lengte, maar dat was dan ook klein wagentje uit 2011 voor € 25 per dag. Het reserveren van een auto gaat in alle drie de gevallen vlot en ik kwam nooit voor grote onaangename verrassingen te staan. Bovendien is het veel goedkoper dan eigen autobezit en met name in grote steden is er altijd wel een auto in de buurt beschikbaar. Ik ben dus enthousiast!

Onze tips als je een deelauto gaat huren

  • Check voor het instappen van je deelauto of er (lak)schade is en registreer dit indien aanwezig in de app.
  • Ben je niet bekend in de stad waar je de auto huurt? Pin dan de locatie zodat je weet waar je de huurauto weer terug moet zetten.
  • Check goed de verzekeringen en bijbehorende kleine letters. Zo kan het bijvoorbeeld per abonnement verschillen of alle passagiers of slechts een inzittende is meeverzekerd. Bij onduidelijkheid altijd de aanbieder bellen om zaken uit te sluiten.
  • Bij de meeste aanbieders moet je een eenmalige borg betalen. De hoogte varieert van € 25 tot € 250. Wanneer je de borg terugkrijgt hangt af van de aanbieder. Dat kan na iedere rit zijn of pas als je je hebt uitgeschreven. 
  • Er kunnen tal van extra kosten in rekening gebracht worden als je je niet aan de regels houdt. Denk hierbij aan de auto niet netjes achter laten, een auto met lege tank of lege accu inleveren, ramen niet goed afsluiten, tankpas kwijt geraakt en ga zo maar door. Kortom; ga netjes met een deelauto om.
  • Op Ritjeweg.nl spot je alle aanbieders van deelauto’s in een oogopslag in jouw omgeving, dus ook van aanbieders die niet in dit artikel vermeld zijn. Hou er wel rekening mee dat de site niet heel regelmatig bijgehouden wordt.