Waar tweedehands kopen vroeger misschien nog een stoffig of 'vies' imago had, is dat tegenwoordig helemaal niet meer het geval. Sterker nog: de tweedehandsmarkt is booming! Grote bedrijven spelen hier handig op in, door zelf hun eigen producten tweedehands te verkopen. Nieuwe trend, of here to stay?

Met een verwachte omzet van 43 miljard euro in 2023 is het niet zo gek dat grote merken een graantje willen meepikken van de populariteit van tweedehands. 

Tweedehands IKEA kopen 

De bekendste meubelgigant ter wereld is natuurlijk al volop aanwezig op Marktplaats, Ebay en in de kringloopwinkel (wedden dat je daar een Billy-kast kunt vinden?). Maar deze week kondigde het Zweedse meubelwarenhuis aan dat ze een eigen tweedehandswinkel gaat openen, in de Zweedse stad Eskilstuna. Die locatie is niet geheel willekeurig, want hier staat ook het eerste circulaire winkelcentrum ter wereld: ReTuna.

Het Zweedse warenhuis ReTuna

In de tweedehandswinkel kun je je eigen afgedankte IKEA-producten brengen om te laten repareren én geupcyclede IKEA-meubelen kopen. Dit past in de duurzaamheidsstrategie van de geel-blauwe meubelgigant: in 2030 wil IKEA volledig circulair zijn. Hierdoor stopten ze met de verkoop van plastic wegwerpproducten (zoals rietjes, bekertjes en zakjes), maken ze hun producten steeds vaker van gerecyclede materialen én lanceerden ze onlangs de vegan variant van de Zweedse gehaktbal. Lekkör bezig! 

Jonas Carlehed (sustainability manager IKEA) en Sofia Bystedt (Retuna). Foto: Henrik Mill/IKEA

Zalando gaat voor tweedehands

Ook modegigant Zalando stapt in de groeiende tweedehandskledingmarkt, met een eigen variant van kledingverkoopplatforms zoals United Wardrobe of Vinted. Vanaf volgende maand kun je bij hen tweedehands kleding kopen én verkopen, in ruil voor een tegoedbon. Met de tegoedbon kun je een donatie doen aan een goed doel (Rode Kruis of WeForest) óf kleding kopen in de webshop. De service is vanaf oktober beschikbaar in Duitsland, Spanje, België, Nederland, Frankrijk en Polen. 

Zalando opent een eigen online tweedehandsplatform. Maar zijn al die online bestellingen wel goed voor het milieu?

Asos en H&M omarmen pre-owned fashion

Zalando is hierin niet de enige. Ook concurrenten Asos en H&M (en COS en &otherstories, onderdeel van H&M) wagen zich in de tweedehandsmarkt, onder de noemer 'pre-owned fashion'. Zo investeert de H&M-group onder andere in het vintageconcept Afound (te vinden in Utrecht in Hoog Catherijne), hebben ze 70% aandeel in de Zweedse tweedehandsmarktplaats Sellpy en hangen er nauwkierig uitgezochte tweedehands items in de nieuwe flagshipstores van Cos.