Een tweedehands elektrische auto aanschaffen, is dat slim? Het roept voor veel mensen vragen op, bijvoorbeeld of de accu van een tweedehands electric vehicle (EV) nog wel goed is. Tegelijkertijd groeit het aanbod en is er voor elektrische occasions juist subsidie beschikbaar. Is dit het moment om in te stappen?

Milieubewuste autorijders snappen unaniem dat elektrisch rijden veel schoner is dan rijden in een auto met een fossiele brandstofmotor. Toch is de drempel voor veel mensen nog hoog. Een elektrische auto betekent nu eenmaal een flinke uitgave. Een tweedehands elektrische auto is een goed alternatief maar roept nog veel vragen op. Hoe zit het met de levensduur van de batterij? Hoe lang gaat een 2e hands elektrische auto überhaupt nog mee?  Is het kostentechnisch interessant om nu in te stappen? We zetten de belangrijkste vragen rondom (de aanschaf van) een elektrische occasion op een rij.

Hoe zit het met de actieradius van een (tweedehands) elektrische auto? 

Ook als je een tweedehands elektrische auto’s aanschaft, wil je er een lekker eindje mee kunnen rijden. Hoe zit het met die beruchte actieradius van EV’s? 

De actieradius bij elektrisch rijden is de afstand die je kunt rijden op één acculading, vergelijkbaar met de afstand die een brandstofauto op een volle tank haalt. Er zijn nog steeds mensen die denken dat je na ieder ritje naar de supermarkt of de voetbalvereniging moet opladen omdat de accu maar een beperkt aantal kilometers rijden toelaat. Inmiddels is dit argument behoorlijk achterhaald. Er zijn tal van modellen op de markt met een actieradius van minimaal 400 kilometer.

Nu is het wel zo dat de eerste elektrische auto’s een aanmerkelijk kleinere actieradius hadden dan recente auto’s. Anders gezegd; hoe ouder een elektrische occasion, hoe kleiner de actieradius… al verschilt dit uiteraard per model en merk. Maar als je langere stukken achter elkaar wil rijden dan is het handiger om een tweedehands EV uit 2019 of 2020 te kopen, dan een uit 2014 of 2016. 

Hoe ver je kunt rijden met een elektrische occasion is onder andere afhankelijk van het bouwjaar van de auto.

Zijn de accu’s van tweedehands elektrische auto’s nog wel goed genoeg? 

De actieradius van elektrische auto’s is dus enorm verbeterd de laatste jaren, maar ja, de accu van een tweedehands auto is per definitie gebruikt. Accu’s worden na verloop van tijd minder, zo ook die in een EV. Toch blijkt in de praktijk dat deze ‘degradatie’ harstikke meevalt. De meeste modellen elektrische auto’s van vijf jaar of ouder blijken gemiddeld nog tussen de 80 en 97 procent van de oorspronkelijke capaciteit te hebben. Het merendeel van deze auto’s heeft zelfs nog een capaciteit van boven de 90%. Bang zijn voor een halfgare accu die je om de haverklap aan de laadpaal moet hangen is er gelukkig dus niet bij.

Bovendien gaan accu’s van elektrische auto’s langer mee dan je misschien denkt. In veel onderzoeken uit het verleden (bijvoorbeeld van Buchal, Karl en Sinn, ADAC, ÖAMTC en Joanneum Research) werd aangenomen dat een batterij van een EV gemiddeld 150.000 km mee zou gaan. Empirische gegevens tonen aan dat moderne batterijen hoogstwaarschijnlijk meer dan 500.000 km meegaan, volgens onderzoek van TU Eindhoven. Recentere studies claimen zelfs dat met de huidige technologie twee miljoen kilometer mogelijk gaat zijn. De techniek en daarmee de accu’s zelfs worden steeds beter, en daarmee ook de accu’s en actieradius van tweedehands elektrische auto’s.

Accu's van tweedehands elektrische auto's kunnen vaak nog een behoorlijke tijd mee.

Gelden subsidies voor elektrische auto’s ook voor occasions? 

Een goede tweedehands elektrische auto kan dus best nog een tijd mee, maar hoe zit het met de subsidies waar je veel mensen over hoort? Om maar meteen met het goede nieuws te beginnen: wanneer je een elektrische auto koopt kun je daar de komende jaren subsidie voor aanvragen. Dat geldt zowel voor nieuwe als tweedehands elektrische auto’s. De subsidiepot voor 2022 voor nieuwe elektrische auto’s is al leeg, maar het zakje geld voor occasions nog niet. Uiteraard moet het een 100% elektrische personenauto betreffen (geen hybride) en moet het daadwerkelijk om een privéaanschaf gaan (niet zakelijk). Ook moet de actieradius van de elektrische auto minimaal 120 km te zijn. In 2022, 2023 en 2024 kun je eenmalig €2.000 subsidie krijgen. Deze subsidie aanvragen doe je bij het RVO.

Welkom op Vanaf Hier

Wij willen duurzaamheid bereikbaar maken. Dus delen we inspirerende verhalen, nieuws en mogelijkheden om meteen groene actie te ondernemen. Zo helpen we ook jou net dat beetje groener te leven.

Ontdek meer

Zijn er nog aanvullende kosten of financiële voordelen? 

Ook met het voordeel van een subsidie kan de aanschaf van een elektrische auto nog een flinke uitgave zijn, maar daarna blijven je kosten beperkt. Het mooie van een elektrische auto, nieuw of tweedehands, is namelijk dat je na de initiële aanschaf veel goedkoper rijdt. Stroom is veel goedkoper dan diesel of benzine, en ook de onderhoudskosten van een EV zijn minimaal. Nog een voordeel: je betaalt geen jaarlijkse motorrijtuigenbelasting en geen BPM (Belasting voor Personenauto's en Motorrijtuigen, oftewel de eenmalige ‘aanschafsbelasting’). 

Ook de (rest)waarde van elektrische auto’s blijkt veel standvastiger dan die van auto’s die rijden op fossiele brandstof. ING berekende in 2019 dat de waarde van een vijf jaar oude elektrische auto gemiddeld tussen de 40% en 47,5% van de nieuwprijs ligt, terwijl dit bij benzine tussen de 35% en 42,5% is. Bij dieselauto’s ligt de restwaarde nog lager. Dus mocht je jouw tweedehands EV na een paar jaar weer willen doorverkopen dan is de kans groot dat je er nog best een aardig bedrag voor krijgt. Uitrekenen hoeveel goedkoper je eventueel uit bent met een elektrische auto kun je doen met online tools iselektrischgoedkoper.nl en Climobil App

Met een elektrische auto ben je aan de pomp een stuk voordeliger uit.

Tot slot, hoe zit het met het aanbod tweedehands elektrische auto’s? 

Het aanbod van elektrische occasions neemt in rap tempo toe. Aangezien steeds meer bedrijven zakelijk elektrisch gaan rijden, en deze auto’s veelal na 3 à 5 jaar weer afschrijven, komen er meer en meer tweedehandsauto’s op de markt. Daarnaast wordt het aanbod meer divers. Het is nog steeds zo dat veel occasions niet echt geschikt zijn om ieder weekend naar Parijs op en neer te rijden of om de hele dag mee op de weg te zitten. Een complete een op een vervanging van het aanbod benzineauto’s en diesels is er logischerwijs nog niet, maar de keuze wordt wel steeds ruimer. 

Daarnaast is de kans klein dat je een afgeragd barrel koopt met allerlei verborgen gebreken. De modernere EV’s van nu en een paar jaar geleden zijn vooralsnog bedoeld als woon – werkverkeer auto’s, vaak ook wat luxer, en bijna altijd nog in goede staat.

Overtuigd? Hier kun je elektrische occasions vinden

Ondanks de groei van de markt in tweedehands elektrische auto's, zijn er nog geen (grote) aanbieders die zich specifiek richten op de verkoop van elektrische auto's. Gelukkig hebben veel autosites, zoals AutotrackGaspedaal.nl en het occasionaanbod van de ANWB wel handige filterfuncties, zodat je alleen elektrische occasions in je overzicht te zien krijgt. Veel succes met je zoektocht!