De prijs van elektrische auto’s is voor velen een belangrijke reden om op fossiele brandstoffen te blijven rijden. Maar die fossiele brandstoffen zijn tegenwoordig duurder dan ooit. Ondertussen daalt de gemiddelde prijs van volledig elektrische stekkerauto’s al jaren en zijn er inmiddels genoeg modellen verkrijgbaar die een stuk betaalbaarder zijn. We zetten ze voor je op een rij.

Dat elektrische auto’s als duur worden ervaren, is niet heel gek. Dat zijn ze namelijk ook. De gemiddelde prijs voor een elektrische auto lag vorig jaar rond de 51.000 euro, terwijl je voor een benzineauto in datzelfde jaar gemiddeld 34.000 euro neertelde. Maar er is goed nieuws. De gemiddelde prijs voor elektrische auto’s daalt al jaren; in 2016 kostte een gemiddelde elektrische auto bijvoorbeeld nog 79.000 euro. Volgens Bloomberg New Energy Finance zet die trend zich de aankomende jaren door en zijn auto’s met batterijen in 2027 goedkoper dan auto’s met verbrandingsmotoren.

Wat verstaan we onder een goedkope elektrische auto?

Wil je niet zolang wachten? Niet getreurd. Nu en zeer binnenkort zijn er meerdere goedkope elektrische auto’s verkrijgbaar. Al is de vraag natuurlijk: wat is goedkoop? Voor deze lijst hanteren we een maximale vanafprijs van 25.000 euro. Dat is natuurlijk nog steeds veel geld, maar zo krijg je als lezer wel een goed beeld van de mogelijkheden en verschillen in de lagere prijssegmenten.

De subsidie die je dit jaar voor een elektrische auto kon krijgen (3.350 euro) rekenen we niet mee. Dat subsidiepotje is namelijk al een tijdje leeg. Volgend jaar is het overigens wel weer mogelijk om subsidie te krijgen voor de aanschaf van een elektrische auto, al valt dat bedrag dan iets lager uit: 2.950 euro.

Elektrische auto's tot 12.500 euro

Wie écht goedkoop uit wil zijn, moet bereid zijn om in een héle kleine auto rond te rijden. De elektrische auto’s in dit prijssegment bieden ruimte voor maximaal twee passagiers en hebben een relatief laag bereik en een lage maximale snelheid. En met de meesten mag je niet eens de snelweg op. Geschikt voor de stad dus, maar niet meer dan dat. De Nederlandse wet schaart de meeste van onderstaande voertuigen onder brommobielen.

Solar City Car, vanafprijs: 6.250 euro

Erg goedkoop, maar ook errug klein. Om je een idee te geven: op een reguliere parkeerplaats kun je drie exemplaren van de Solar City Car kwijt. De minuscule stadsauto is van Nederlandse makelij en is uitgerust met een zonnepaneel op het dak. Daarmee is het volgens de makers (ex-medewerkers van het Nederlandse Lightyear) ‘s werelds eerste stadsauto die op zonne-energie rijdt. Het zonnepaneel wekt in een Europees klimaat genoeg energie op om dagelijks 20 kilometer te rijden.

Voor deze auto geldt dat iedereen van 16 jaar en ouder achter het stuur mag kruipen. De Nederlandse wet beschouwt het autootje namelijk als brommobiel. Maar de bedenkers van de Solar City Car werken ook aan een nieuwe variant van de zonneauto. Daar heb je wel een rijbewijs voor nodig, want hij kan 70 kilometer per uur rijden. Daarnaast wordt hij ruim genoeg om vier passagiers te vervoeren.

Silence 04, vanafprijs: 7.500 euro

Het Spaanse Silence is bekend van elektrische scooters. Maar binnenkort voegt het bedrijf een (héle) kleine elektrische auto toe aan zijn portfolio. De Silence 04 komt in verschillende versies op de markt. De L6e heeft een maximale snelheid van 45 kilometer per uur, waardoor je geen rijbewijs nodig hebt om erin te mogen rijden. Voor de L7e heb je wel een rijbewijs nodig, want die behaalt een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur.

Het autootje kan ook met verschillende accupakketten uitgerust worden. Met de grootste (2 x 5.6 kilowattuur) komt hij 149 kilometer ver. Leuk detail: de batterijen kunnen op simpele wijze uit de auto gehaald worden, om ze vervolgens als een trolleykoffer met je mee te nemen. Op die manier kun je ze thuis en via een regulier stopcontact opladen. Interesse? Voor 7.500 euro kan je een basismodel (met de laagste maximale snelheid en kleinste accu) op de kop tikken.

De Silence 04 is (zoals je ziet aan het formaat) bedoeld voor mobiliteit in de stad | Foto: Silence

Opel Rocks-e, vanafprijs: 8.499 euro

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: je kan je afvragen of de Rocks-e van Opel überhaupt wel een auto is. Volgens de Nederlandse wetgeving is het namelijk een brommobiel. Maar met vier wielen, twee stoelen, wat bagageruimte en een autostuur lijkt hij toch verdacht veel op een auto en nemen we hem graag in dit lijstje op. 

De minuscule auto is 2,41 meter lang, kan 75 kilometer rijden op een volle batterij en heeft een maximale snelheid van 45 kilometer per uur. Voor het opladen van de Rocks-e heb je daarnaast geen laadpaal nodig; het autootje heeft voldoende aan een simpel stopcontact om binnen 4 uur op te laden.

Renault Twizy, vanafprijs 12.490 euro

Van alle elektrische stadsauto’s die nu en bijna op de markt zijn, is de Renault Twizy een van de oudste rotten in het vak. Renault bracht het futuristisch ogende wagentje namelijk al in 2012 op de markt. Hij is in twee uitvoeringen verkrijgbaar: met een maximale snelheid van 45 kilometer per uur (waar je geen rijbewijs voor nodig hebt) en 80 kilometer per uur. Op een volle batterij kan hij honderd kilometer rijden én hij laat je genieten van je favoriete muziek. De Twizy beschikt namelijk over bluetooth-speakers in het plafond.

Wie rondrijdt in de Renault Twizy valt sowieso op | Foto: Renault

Microlino 2.0, vanafprijs: 12.500 euro

Drie wielen, een deur aan de voorkant, koplampen op de zijspiegels… De volledig elektrische Microlino 2.0 is een opvallende verschijning. Het autootje heeft een maximale snelheid van 90 kilometer per uur en kan gekocht worden met drie verschillende accupakketten. Met de kleinste batterij kan je 95 kilometer rijden op één laadbeurt. Met het grootste accupakket kom je maar liefst 230 kilometer ver.

De auto van het Zwitserse Micro Mobility Systems lijkt verdacht veel op een auto die BMW in de jaren ‘50 op de markt bracht, de Isetta. Deze zogeheten bubblecar zorgde voor betaalbaar stadsvervoer, iets waar in die tijd veel vraag naar was. Ook nu lijkt er veel vraag naar de compacte auto. Volgens Micro Mobility Systems zijn er al 24.000 bestellingen geplaatst. In Zwitserland worden ze al verkocht en in Nederland moeten de eerste exemplaren dit jaar op de markt komen.

Welkom op Vanaf Hier

Wij willen duurzaamheid bereikbaar maken. Dus delen we inspirerende verhalen, nieuws en mogelijkheden om meteen groene actie te ondernemen. Zo helpen we ook jou net dat beetje groener te leven.

Ontdek meer

Elektrische auto's van 12.500 tot 25.000 euro

In dit prijssegment nemen je opties toe. In de meeste modellen passen vier passagiers en soms kan je meer dan 200 kilometer rijden op een volle batterij. Maar het blijven compacte auto’s.

FreZe Nikrob, vanafprijs: 13.000 euro

In China is de Wuling Hongguang Mini EV een absolute hit. Het compacte elektrische autootje werd al meer dan 700.000 keer verkocht, waardoor het inmiddels de populairste elektrische auto van het land is. Wereldwijd doet alleen de Tesla Model 3 het beter. Dat is ook wel begrijpelijk, want in China gaat de elektrische auto over de toonbank voor omgerekend 4.000 euro. En dat terwijl de auto 170 kilometer ver komt op een volle batterij, een maximale snelheid van 100 kilometer per uur kan bereiken én ruimte biedt voor vier passagiers.

Een verbeterde versie van de stadsauto moet ook in Europa op de markt komen, onder de naam FreZe Nikrob. Afgezien van efficiëntere verlichting en enkele veiligheidsaanpassingen zal de auto naar verwachting niet veel verschillen van zijn Chinese tweelingbroer. Hij wordt waarschijnlijk wel een stukje duurder: 13.000 euro voor het basismodel.

Dacia Spring, vanafprijs: 20.850 euro

De Dacia Spring staat te boek als de goedkoopste elektrische auto die momenteel al op de markt is. De eerdergenoemde auto’s in dit rijtje zijn weliswaar goedkoper, maar de Nederlandse wet schaart ze onder de categorie brommobielen. De Dacia Spring is met recht een auto te noemen. Vandaar. De elektrische auto heeft 290 liter aan bagageruimte, komt 230 kilometer ver op een volle batterij en kan maximaal 125 kilometer per uur rijden.

Het klinkt als een goede deal, maar Auto Review nam de Dacia Spring eerder dit jaar uitvoerig onder de loep en zag behoorlijk wat minpunten. Zo hebben passagiers weinig ruimte, ‘dreunen wind- en afrolgeluiden door de kleine cabine’ en trekt de auto erg langzaam op. ‘Alles staat zo erg in het teken van kostenbesparing, dat je overal tegen compromissen aanloopt’, aldus Auto Review.

De Dacia Spring staat te boek als de goedkoopste elektrische auto die nu al te koop is, maar dat heeft ook een keerzijde... | Foto: Dacia

Renault Twingo Electric, vanafprijs: 23.020 euro

Renault zet al een tijdje fors in op elektrisch vervoer. Zo heeft het automerk volledig elektrische bedrijfs- en bestelwagens in zijn portfolio en verkoopt de Renault Zoe al jaren goed. Ook de Renault Twingo heeft tegenwoordig een volledig elektrische uitvoering en die kost net iets meer dan 23.000 euro. De elektrische stadsauto heeft een actieradius van 190 kilometer en de batterij heeft een half uurtje nodig om 80 kilometer bij te laden. Rij je in Eco-modus? Dan kan je zelfs 225 kilometer ver komen voordat je moet bijladen.

Smart EQ Fortwo en Forfour, vanafprijs: 24.885 euro

Smart was er vroeg bij als het om elektrisch rijden gaat. In 2007 reed de eerste elektrische Smart al rond in Londen. En in 2019 bracht het automerk geen benzineauto’s meer op de Nederlandse markt. Een jaar later werd die maatregel wereldwijd doorgevoerd. Tegenwoordig is het dus een volledig elektrisch automerk en voor minder dan 25.000 euro heb je een elektrische Smart in je bezit. De Fortwo biedt (zoals de naam al doet vermoeden) ruimte voor twee passagiers. In de Forfour passen er vier.

De elektrische Smart is fors duurder dan de eerdere auto’s in deze lijst, maar daar zijn een aantal redenen voor. De auto beschikt over een elektromotor van maximaal 81,6 pk, waardoor hij in 4,9 seconden accelereert van 0 naar 60 kilometer per uur. De maximale snelheid die de Smart aantikt, is 130 kilometer per uur. De actieradius is niet perse heel hoog: 135 kilometer.

Fiat 500e, vanafprijs 25.650 euro

In 1957 rolde de allereerste Fiat 500 van de band in het Italiaanse Turijn. Sindsdien werd het autootje meer dan zes miljoen keer verkocht. Geen wonder dus dat Fiat besloot om er ook een elektrische variant van op de markt te brengen. Ook die blijkt een succes. Zowel in Italië als in Duitsland voerde de Fiat 500e al meerdere maanden de ranglijst van best verkochte elektrische auto’s aan.

Toegegeven: hij is nét iets duurder dan 25.000 euro, maar we wilden hem toch in deze lijst meenemen. De Fiat 500e scoort op verschillende punten namelijk stukken beter dan de andere auto’s in deze lijst. Hij heeft bijvoorbeeld een actieradius van 190 kilometer, een topsnelheid van 150 kilometer per uur en accelereert van 0 naar 100 kilometer per uur in 9 seconden.

De Fiat 500e: Een stukje Italiaanse autohistorie, in een volledig elektrisch jasje | Foto: Fiat

Toch op zoek naar iets meer ruimte?

We kunnen ons voorstellen dat bovenstaande auto’s iets te klein zijn voor velen. Wie nét iets ruimer wilt rijden, komt uit op het B-segment. Daar is het aanbod van elektrische auto’s tegenwoordig groot, maar schiet de vanafprijs ook omhoog. Een van de goedkopere opties is de Opel Corsa-e, met een vanafprijs van 31.599 euro. Met een accu van 50 kilowattuur komt hij 330 kilometer ver. En hij scheurt van 0 naar 100 kilometer per uur in 8,1 seconden. 

Met het gezin (en zwaar bepakt) op vakantie?

Dat lukt natuurlijk niet in één van de bovenstaande auto’s. Daarom hebben we ook nog even de goedkoopste elektrische stationwagen van dit moment voor je opgezocht. Dat is de MG5 Electric, die een vanafprijs van 34.585 euro heeft. Het vijfdeursmodel kan 400 kilometer rijden op een volle batterij en heeft meer dan genoeg bagageruimte om op vakantie te gaan (1367 liter).

Zijn we een elektrische auto vergeten? Laat het ons weten via hallo@vanafhier.nl en we voegen hem toe aan de lijst!