Je geeft ze water, licht en liefde, maar dan gaan de blaadjes hangen en weet je dat het te laat is. Planten, hoe houd je ze in leven? Een probleem waar Suzanne van Straaten ook mee worstelde en met haar bedrijf Sprinklr een slimme oplossing voor vond.

In 2016 deed Suzanne mee aan de crowdfunding van Vanaf Hier. De campagne was een succes en Suzanne kreeg voldoende geld bij elkaar om met haar idee van start te gaan. Hoe gaat het nu met haar bedrijf? Maakt Sprinklr Nederlandse huizen en tuinen groener?

Het planten van een zaadje

Sprinklr selecteert bijzondere en duurzaam gekweekte kamer- en buitenplanten en bezorgt die bij haar klanten thuis. Als klant krijg je direct toegang tot de Sprinklr App, die helpt bij de verzorging van de planten. Het idee voor Sprinklr ontstond toen Suzanne naar een spreker luisterde over meer groen in de stad. Hij gaf een voorbeeld van gevels begroeid met fruitbomen. Je kon er zó van plukken.

Dat beeld plantte een zaadje bij Suzanne. ‘Van het idee van een groene stad werd ik zo blij, maar mijn eigen huis en tuin waren eigenlijk helemaal niet zo groen. Waar lag dat aan? Ik realiseerde me dat ik tot mijn grote verdriet regelmatig planten om zeep hielp. Ik vond het moeilijk om ze goed te verzorgen.’ Ze bleek niet de enige met het probleem en begon na te denken over mogelijke oplossingen.

Een totaalpakket voor plantenfans

De oplossing leek een app, die zou helpen met het verzorgen van planten. Een persoonlijke planten-coach op je mobiel, met praktische tips en informatie. Suzanne ging een dag minder werken om haar idee verder vorm te geven en te onderzoeken of de app ook echt in een behoefte zou voorzien. Dagen achter elkaar stond ze in tuincentra en deed marktonderzoek. ‘Ik vroeg bezoekers van de winkel of ze het probleem herkenden en of de app een oplossing kon bieden.'

'De feedback die ik kreeg was heel waardevol en positief. Mensen bleken alleen niet bereid om alleen voor een app te betalen. Wel hadden ze interesse in een totaalpakket; planten die thuisbezorgd worden en een app die helpt bij de verzorging.’

 Sprinklr levert ook buitenplanten voor een geweldige, groene tuin

Een geslaagde pilot

Suzanne paste haar plan aan en zocht hulp. Ze vond deze onder andere bij Liedewij Loorbach en Mark Gallop met wie ze nu een sterk team vormt. ‘Liedewij is onze plantenkenner, zij selecteert de biologische kwekers en de planten uit het seizoen en schrijft voor de site en de app. Mark doet de techniek en ik doe vooral de marketing en het commerciële traject.’

Ze besloten om een pilot uit te voeren en de app te ontwikkelen. De eerste dertig pakketten bezorgden ze bij vrienden en bekenden en door de positieve feedback gingen ze er voor!

Nieuw bij Sprinklr: eetbare bloemen

In mei 2020 bracht Sprinklr het Eetbare Bloemenpakket weer op de markt. In dit pakket vind je twaalf planten die uitbundig bloeien én die je kunt verwerken in de lekkerste maaltijden. Bijvoorbeeld een wafel met ricotta, goudsbloemen en komkommerkruid. Mjam! In hun blog over eetbare bloemen deelt Sprinklr de lekkerste recepten en beste tips. 

Eetbare bloemen: foto: Sprinklr 

Crowdfunding is een goede thermometer

Suzanne schreef Sprinklr in voor de crowdfunding samen met Vanaf Hier, omdat de toegang tot het netwerk voor haar een grote meerwaarde was. Ze werd geselecteerd om mee te doen en startte met een training, een video over Sprinklr en hulp bij het campagneplan. Het was het begin van een intensieve periode.

‘In december deden we de pilot en in april 2016 startte onze crowdfunding campagne. Het ging allemaal zo snel. We wilden ook meteen planten gaan leveren bij onze investeerders, waardoor we niet alleen bezig waren met de campagne, maar ook met de productie. We leverden de pakketten 100% elektrisch in Amsterdam en Utrecht.

Het was een uitdaging, maar achteraf bleek het een goede keuze. We konden meteen ervaren wat goed ging en wat beter moest. De reacties waren gelukkig heel positief en dat hield ons echt op gang. Het was hard werken, maar meer dan de moeite waard. De crowdfunding bleek een hele goede thermometer: We wisten meteen of wat we aanboden, ook daadwerkelijk een oplossing bood’.

 Suzanne van Sprinklr 

Na de campagne begon het echt

Sprinklr haalde haar crowdfunding doelbedrag, maar dat was niet alles. Er kwam ook veel aandacht in de media en dat leverde in een korte periode veel naamsbekendheid op. Het klantenbestand groeide snel naar 200 en mensen dachten dat Sprinklr al heel lang bestond. Na de campagne begon het echt.

‘We hadden de eerste leveringen gehad en konden ons proces gaan verbeteren. Van het geld van de campagne bouwden we de App en de webshop. We kregen steeds meer klanten en besloten om in heel Nederland te gaan leveren. Helaas is er nog geen bedrijf dat in heel Nederland elektrisch bezorgt, dus dat moesten we loslaten. Ik vond dat een moeilijke beslissing. Lange tijd was het voor mij geen optie geweest, maar voor de groei van het bedrijf was het noodzakelijk.’

Het werkt echt  

Sprinklr levert nu ook aan bedrijven en richt met hun planten kantoren in. Daarnaast organiseren ze regelmatig een pop-up shop op unieke locaties in Amsterdam, de nieuwe data vind je op hun facebookpagina. Maar wat voor Suzanne het allermooiste is? Het werkt echt. ‘Mensen vertellen me trots: mijn Sprinklr planten leven nog.’