Het stroomnet is overvol. Energiebedrijven vragen klanten met zonnepanelen om stroom te gebruiken op het moment dat die wordt opgewekt, en niet terug te leveren aan het net. Maar soms heb je nu eenmaal niet alle stroom nodig. Opslag in een thuisbatterij is een optie, maar zo'n accu is peperduur. Gelukkig kun je op een relatief makkelijke manier van je elektrische auto een goedkope thuisbatterij maken. Wat is daardoor nodig?
Eigenaren van zonnepanelen herkennen het probleem wel. In Nederland schijnt de zon in de winter veel minder vaak dan in de zomer. Op een warme zomerdag wek je met je panelen misschien wel 10 kilowattuur op, maar zoveel stroom gebruik je per dag normaliter niet, tenzij je net je elektrische auto oplaadt.
En op een koude natte januaridag wekken je panelen mogelijk nog geen kilowattuur (kWh) op, terwijl je dan wel veel stroom gebruikt omdat het eerder donker is en de tv en computer aan staan. Gelukkig kun je salderen, wat betekent dat je op jaarbasis de stroom die je levert en stroom die je afneemt tegen elkaar mag wegstrepen.
Dit is het nadeel van terugleveren aan het net voor jou
Gunstig voor je portemonnee, maar het overvolle stroomnet is er niet mee geholpen en jij in het ergste geval ook niet. Als te veel huishoudens tegelijkertijd te veel stroom terugleveren aan het net, kan de spanning op het net te hoog worden. De omvormer kan dan uitschakelen waardoor zonnepanelen helemaal niets meer opwekken. Je kunt dan niet meer terugleveren aan het net, maar ook je eigen opgewekte stroom niet gebruiken.
Een oplossing is een thuisbatterij. De overtollige energie die je opwekt, wordt dan niet teruggeleverd aan het net, maar opgeslagen in een grote accu die in je huis staat.
Goede thuisbatterijen onbetaalbaar voor consument
Het nadeel: het is duur. Je bent al snel € 4.000 kwijt voor een accu van 5 kilowattuur en daar kun je je huis nog geen dag mee van stroom voorzien. Een Nederlands huishouden verbruikt volgens Milieu Centraal namelijk jaarlijks gemiddeld 2.479 kilowattuur. Dat komt neer op 6,79 kilowattuur per dag.
Er zijn accu’s met meer opslagvermogen, maar dan betaal je ook meer. Voor een thuisbatterij van 30 kilowattuur betaal je ongeveer € 22.500 euro.
Onbetaalbaar voor de gemiddelde Nederlander. Maar heb je een moderne elektrische auto en laad je thuis op? Dan heb je eigenlijk al een gratis thuisbatterij voor de deur staan. Normaal gesproken stroomt elektriciteit, zodra je je auto stekkert, naar je auto toe maar het kan ook andersom. Dan gebruik je jouw favoriete auto als thuisaccu!
De was doen met de stroom van je auto
Bidirectioneel laden noemen we dit, ofwel twee kanten op laden. Je kunt de stroom van de batterij van je elektrische auto dan gebruiken om de was mee te doen, het huis mee te verlichten of te stofzuigen.
Je hebt er wel iets voor nodig. Allereerst een speciale laadpaal die twee kanten op kan laden. Steeds meer fabrikanten brengen zo’n laadpaal voor thuisgebruikers op de markt. Je hebt ze onder meer van Wallbox en van SolarEdge. Vaak staat bij deze laadpalen de aanduiding bidirectioneel of V2H wat staat voor Vehicle to Home. Met een app of met een knop op de laadpaal, geef je aan welke kant je op wilt laden.
Bovendien moet ook je elektrische auto geschikt zijn om bidirectioneel te laden. Sommige auto’s zijn dat al, bij sommige auto’s moet je een softwareupdate van de fabrikant uitvoeren en sommige auto's (met name oudere modellen) zijn er helemaal niet geschikt voor.
Deze auto's zijn geschikt voor bidirectioneel laden
Een kleine lijst van geschikte auto’s om je op weg te helpen: De ID-modellen van Volkswagen met een accu van 77 kWh, de IONIQ 5 en de IONIQ 6 van Hyunda, de Kia EV 6, de Nissan Leaf, de Volvo EX 90 en de Polestar 3.
Waarom is mijn auto of laadpaal niet geschikt?
Je vraagt je misschien af waarom je een speciale laadpaal nodig hebt en waarom bidirectioneel laden niet met alle elektrische auto's kan. Dat is een technisch verhaal. Als je je auto oplaadt, wordt de wisselstroom (AC) van het elektriciteitsnet omgezet naar gelijkstroom (DC). Dit is stroom die de auto kan gebruiken. Deze omzetting wordt uitgevoerd door een convertor die in de auto of in de laadpaal zit.
Als je het andersom wilt, dus stroom van je auto-accu naar je woning wil sturen, moet de DC-stroom van de auto weer opgezet worden naar AC-stroom. Daarom heb je een thuislader nodig die bidirectioneel kan laden.
Meer geschikte auto's en laadpalen in de toekomst
Verschillende laadpaalfabrikanten hebben al laten weten vanaf 2024 meer geschikte laadpalen op de markt te brengen. Naar verwachting komen er in de toekomst ook snel geschikte automodellen bij.
Koop je dus een nieuwe elektrische auto of orienteer je je op een thuislaadpaal? Kies dan een auto en laadpaal waarmee je je huis van stroom kunt voorzien. Zo help je je netbeheerder om overbelasting op het net te voorkomen. En hoe cool is het om -als de hele straat bij een storing zonder stroom zit- als enige je favoriete Nextflixserie te kunnen bingen!