Dit heeft XR bereikt in Nederland
“Er veranderen wel dingen,” meent hij. “Zo komt er waarschijnlijk een landelijk burgerberaad voor klimaat. Het kabinet heeft een onafhankelijke adviescommissie gevraagd te onderzoeken hoe burgers beter betrokken kunnen worden bij het klimaatbeleid. Dat sluit direct aan bij onze derde eis. Achter de schermen hebben we via een lobby veel politici bewerkt en met onze acties houden we het klimaatprobleem continu onder de aandacht.”
Toch wil XR geen vaste plek aan de tafel in Den Haag, bijvoorbeeld door een eigen politieke partij te starten. De rebellen geloven meer in acties die de tongen losmaken en mensen dwingen een standpunt in te nemen. “Denk bijvoorbeeld aan de bezetting van een deel van het terrein op Schiphol”, memoreert Hendriksen aan een actie van begin november.
Minister Rob Jetten (Klimaat) lijkt de doelstellingen van XR in ieder geval deels te ondersteunen. In november ging hij in gesprek met tv-programma Buitenhof in op een actie van XR-rebellen die samen met activisten van Greenpeace op 5 november een landingsbaan op Schiphol bezetten en eisten dat de luchthaven duurzamer wordt. "Ik snap de woede en urgentie die klimaatactivisten voelen. Dat komt simpelweg omdat de grote vervuilende sectoren de afgelopen jaren te weinig hebben gedaan" aldus Jetten toen.
"De minister heeft recent bij Buitenhof aangegeven dat hij begrip heeft voor de acties omdat hij hun zorgen over klimaatverandering en het gevoel van urgentie deelt. Daarbij heeft de minister er vanuit zijn rol als kabinetslid en gezagsdrager ook op gewezen dat acties wel binnen de grenzen van de wet horen te geschieden.", aldus een woordvoerder van Jetten tegen VanafHier.
Actie op Schiphol heeft effect
Meer dan 500 actievoerders van Extinction Rebellion en Greenpeace Nederland legden bij de actie het vliegverkeer voor privévliegtuigen stil. Actievoerders fietsten het terrein op waar privéjets geparkeerd stonden en blokkeerden de vliegtuigen.
“Vier dagen later kwamen twee politieke partijen in de Amsterdamse gemeenteraad met een motie. De gemeenteraad wil privéjets vanaf Schiphol het liefst verbieden en wil dat dan ook laten onderzoeken. Die oproep komt direct voort uit ons protest op Schiphol,” zegt Hendriksen.
Een van zijn grootste ergernissen bij het overheidsbeleid: de manier hoe de Nederlandse overheid de fossiele sector steunt met belastingvoordelen en subsidies. “Elk jaar geeft Nederland 17,5 miljard euro aan steun voor de fossiele industrie,” haalt hij een onderzoek uit van het wetenschappelijk economisch platform MeJudice aan. Het gaat dan bijvoorbeeld om raffinaderijvrijstellingen en om een lager tarief voor energiebelasting.