Een tafeltje reserveren bij je favoriete restaurant is niet mogelijk, maar je hebt ook écht geen zin om zelf te koken. Herkenbaar? Grote kans dat je dan even naar een website voor eten thuisbezorgen surft. Super chill natuurlijk, maar na die lekkere maaltijd zit je wel met al die wegwerpverpakkingen. In 2019 zorgden 180 miljoen bestellingen in Nederland voor ruim 20 miljoen kilo (plastic) afval! Dat kan anders, vond Rotterdamse start-up PackBack (voorheen Shared Packaging). Zij bedachten een wegwerpplasticvrij alternatief voor thuisbezorgdbestellingen!

Eten bestellen zonder afval

Het concept is simpel: jij bestelt je eten bij jouw favoriete restaurant, of platforms zoals Thuisbezorgd of Deliveroo. In het bezorgmenu kies je voor een Packback en betaal je een klein bedrag aan statiegeld. Zodra je uitgegeten bent, scan je de QR-code op jouw PackBack verpakking en geef je aan hoe en wanneer je de verpakking wilt inleveren. Na het inleveren krijg je je statiegeld terug en spaar je punten. Als consument kost het je dus niets extra's. Eenvoudig én effectief dus!

Statiegeld voor verpakkingen

Nadat jij je verpakking hebt ingeleverd, zorgt PackBack ervoor dat de verpakking in een professionele omgeving wordt gereinigd en wordt teruggebracht naar het restaurant. Om vervolgens weer opnieuw te gebruiken! "Door middel van een LCA is duidelijk geworden dat de herbruikbare verpakkingen in het PackBack systeem na 7 keer hergebruik al minder CO2 uitstoot veroorzaken dan een single-use bakje dat bio-based én biologisch afbreekbaar is. Onze bakjes kunnen in theorie 200 loops meegaan.", vertelt co-founder Tine tegen Vanaf Hier.

PackBack pilot in Rotterdam

"Onze grootste mijlpaal is het live gaan van het PackBack systeem met restaurants in Rotterdam", vertelt Tine. "Wij zijn in juli gestart met het concept van herbruikbare maaltijdverpakkingen bij PokéBowl, Jack Bean, The Harvest en Backyard via de platforms Thuisbezorgd, Deliveroo en UberEats. Wij hebben ontzettend veel geleerd, zeker omdat wij in de pilot de verpakkingen bij de consument thuis hebben opgehaald. Dit gaf ons de mogelijkheid om direct van de consument feedback te ontvangen." 

Stijlvol Covid-19-proof thuisbezorgen

"Onze pilot is precies begonnen tijdens de Covid-19 crisis. Aan het begin maakten wij ons zorgen. Maar dat veranderde snel... Thuisbezorgd zag in de eerste weken alleen al een toename van 2000 restaurants. Door de crisis stapten restaurants massaal over op maaltijdbezorging".

En ook nu met de nieuwe maatregelen zal dit weer toenemen. "Dit waren vooral kwaliteitsrestaurants die voorheen niet bezorgden. Juist deze restaurants vinden de uitstraling van de verpakking - het visitekaartje van het restaurant - enorm belangrijk. Een wegwerpverpakking die slap aankomt bij de consument sluit niet aan bij de kwaliteit van de maaltijd en het restaurant. Een stevige, hoogwaardige herbruikbare verpakking voor de prijs van een bio-based wegwerp is precies waar zij naar op zoek zijn".

Grensverleggende toekomstplannen

Alle insights en learnings van de pilot worden nu vertaald naar ambitieuze toekomstplannen. "Naast het uitbreiden van de app, werken wij ook aan de ontwikkeling van drop-off containers zodat collecte volledig contactloos kan gaan", vertelt Tine. "Verder zijn wij druk bezig met het sluiten van belangrijke partnerships om PackBack naar het volgende niveau te tillen en gezamenlijk op te schalen naar volledig afvalvrije to-go maaltijden en dranken in binnen- en buitenland ". 

Communicatie is de sleutel tot succes

"Communicatie is heel belangrijk gebleken", vertelt Tine als we haar vragen anar de belangrijkste lessons learned. "Een concept zoals deze bestaat nou eenmaal nog niet in Nederland en het is voor consumenten en restaurants niet altijd duidelijk hoe het precies werkt. Met het PackBack systeem zijn restaurants namelijk geen eigenaar meer van de verpakking, maar betalen zij een fee per gebruik. Dit is een hele andere manier van denken die haaks staat op het lineaire take-make-waste model. Het introduceren van dit systeem van hergebruik is dus een lange adem waar duidelijke communicatie belangrijk is".

Na de ASN Wereldprijs 

In 2019 deed PackBack onder de naam Shared Packaging mee aan de ASN Bank Wereldprijs. Daar sleepten ze helaas geen prijs in de wacht, maar dat was voor initiatiefnemers Tine, Tristan en Marko geen reden om stil te zitten. "Na de ASN bank Wereldprijs is er zeker veel gebeurd! Wij hebben een nieuw teamlid erbij die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van het digitale product: de applicatie. Wij hebben hierbij ons co-founder team compleet gemaakt!"

"Ook hebben wij in januari 2020 een subsidie ontvangen vanuit de Provincie Zuid-Holland en Innovation Quarter. Hiermee hebben wij kunnen investeren in het ontwerp van de herbruikbare verpakking in samenwerking met Better Future Factory. Verder hebben wij een MVP (vroege versie van een product) van de app kunnen ontwikkelen die het mogelijk maakt om verpakkingen te tracken door de waardeketen heen evenals andere belangrijke data ophalen zoals de return rate. Met de app en testverpakkingen konden wij een pilot uitrollen in Rotterdam om het concept te valideren!"