Eerder hadden we al crowdfunding en cityfarming... Maar crowdfarming kenden we nog niet! Tijd om er eens in te duiken. Eigenlijk is het concept heel simpel en logisch: met behulp van de crowd (jij dus!) kunnen boeren op een rustige en duurzame manier hun producten laten groeien. Maar natuurlijk kun je niet zomaar bij iedere boer aankloppen met een zak geld in je hand. En van supermarkten moeten boeren het ook niet altijd hebben.

Daarom besloot een groep enthousiaste sinaasappelproducenten in Valencia om een online platform op te zetten: CrowdFarming.

Wat is crowdfarming?

Het principe van crowdfarming is als volgt: je wordt als consument onderdeel van een directe en transparante voedselketen van jonge boeren. Wanneer je iets ‘adopteert’ van een boer, bijvoorbeeld een citroen, cacao of honing, word je een crowdfarmer. Als crowdfarmer support jij de échte farmer en krijg je vers voedsel zónder er al te veel moeite in te steken. Bovendien leer je wie jouw voedsel maakt, waar het vandaan komt en hoe het wordt geproduceerd, door je eigen online 'garden' (compleet met foto's van jouw plant!). Radicaal anders dan ons (ontransparante) voedselsysteem van nu dus. 

CrowdFarming werd bedacht door een groep enthousiaste sinaasappelboeren uit Valencia, die het zat waren dat de voedselketens zo ontransparant zijn.

Bestellen bij een crowdfarmer

De boom, het dier of het deel van een moestuin dat je adopteert, wordt door CrowdFarming de ‘productive unit’ genoemd. Doordat je per unit bestelt, kan de boer precies inschatten hoeveel hij moet planten om aan de vraag te voldoen. Superfijn, want hierdoor is er natuurlijk minder voedselverspilling. Ook kun je als consument zien wíé jouw eten gemaakt heeft, en op welke manier. Via de website van CrowdFarming kun je momenteel bijvoorbeeld sinaasappels uit Spanje, olijfolie of biologische amandelen kopen, door een sinaasappelboom, olijfboom of amandelboom te adopteren. De oogst van jouw adoptieplant wordt gewoon bij je thuisbezorgd. Ook over het transport - en de milieu-impact daarvan - is CrowdFarming heel open. Ze proberen door middel van seizoensgebonden, goedgepland en zo duurzaam mogelijk ook daar een zo goed mogelijke keten voor op te zetten. 

Van koffie tot balsamico

CrowdFarming is een beweging met boeren over de hele wereld. Momenteel zijn er al koffieboeren, balsamicomakers, aloe vera-telers, merinowolschaapherders en zelfs rijstplantages bij de beweging aangesloten. Het idee is om uiteindelijk alles biologisch te crowdfarmen, maar op dit moment laten de initiatiefnemers ook niet-biologische boeren toe op het platform.

Een idee in de steigers

De initiatiefnemers zijn nog druk bezig met het uitbreiden en verbeteren van hun platform. “We wilden eerst alleen biologische boeren toelaten en geen dierlijke producten aanbieden, maar besloten daar later toch van af te zien”, aldus de initiatiefnemers. Ondanks dat het team deels uit vegetariërs bestond, zagen ze ook dat er culturen en boeren zijn die leven van een kleinschalige veehouderij. Uiteindelijk moet de consument kiezen, besloot het team. En door van alles te proberen en samen te werken komen er steeds meer nieuwe aspecten bij het platform. “We moedigen de boeren ook aan om geen plastic voor de verpakkingen te gebruiken en ethisch verantwoorde productiemethoden te gebruiken”.

“We moedigen de boeren ook aan om geen plastic voor de verpakkingen te gebruiken en ethisch verantwoorde productiemethoden te gebruiken."

Nederlandse initiatieven

Ook in Nederland komen soortgelijke initiatieven als paddenstoelen uit de grond. Zo kun je natuurlijk al maaltijdboxen aan huis laten bezorgen en kun je via Bio-Aan-Huis of Willem & Drees een groentepakket bestellen direct bij de boer. In de webshop van Albert Heijn kun je de AH Buitenbeentjesbox bestellen, met kromme groenten en fruit.