Van je douchegel tot je deodorant: voordat je frisgewassen aan je ontbijt zit heb je al heel wat microplastics op je huid gesmeerd. En al dat plastic komt niet alleen op je huid maar belandt via het doucheputje ook in zee. Wetenschappers schatten dat ruim 99% van al het plastic in zee bestaat uit deze microplastics. En die zijn zó klein dat ook Boyan ze met zijn Ocean Cleanup niet op kan ruimen. Food for Skin pakt het probleem bij de bron aan en ontwikkelde verzorgingsproducten zónder microplastics maar wel tjokvol goede ingrediënten voor je huid.

Food for Skin is een van de finalisten ASN Bank Wereldprijs 2021. Benieuwd naar de andere finalisten? Lees ook de interviews met Northern WonderChainableRespyre en Orbisk.

"Waarom zit er zoveel zooi in?"

Probeer je de ingrediëntenlijst van een doorsnee potje crème of fles douchegel te ontcijferen, dan kom je vaak niet ver. Al die onduidelijk termen voor ingrediënten waarvan je niet weet wat ze precies doen. Ook Angela, een van de oprichters van Food for Skin, liep hier tegenaan toen ze op zoek ging naar een goede verzorgingsproduct voor haar huid. Gefrustreerd vroeg ze aan haar zus Cathy, een ervaren schoonheidsspecialiste: “Waarom wordt al die zooi toegevoegd en waarom wordt het je zo moeilijk gemaakt om uit te zoeken wat er nu eigenlijk in zit?”. Waarop Cathy antwoordde: “Laten wij dan zelf iets gaan maken!”. Zo gezegd, zo gedaan.

In november 2020 startte Food for Skin met de verkoop van haar minimalistische huidverzorgingslijn zonder plastic. De producten worden in Nederland geproduceerd en in recyclebaar glas verpakt. De producten zijn zowel door mannen als vrouwen te gebruiken ("zoveel verschilt een mannenhuid niet van een vrouwenhuid") en je hebt maar 3 producten nodig om je huid in topconditie te houden. En wil je weten wat je nou precies op je huid smeert? Op de website vind je de ingrediënten in gewoon Nederlands.  

Angela: "We willen het goede voorbeeld geven met ons merk en maken dit dan ook zo duurzaam als voor een start-up haalbaar is: Dat begint bij onze ingrediënten, die veelal biologisch zijn, en daarnaast gebruiken we glas voor de verpakking, produceren we in Nederland en zorgen we voor zo min mogelijk ander verpakkingsmateriaal."

Samen tegen de rest

Slechts een jaar na hun lancering is Food for Skin helemaal klaar om door te stomen naar het volgende level. Met de hulp van ASN Bank en de aandacht die hun deelname aan de ASN Bank Wereldprijs oplevert hopen ze met hun bedrijf een grote stap vooruit te kunnen zetten. Angela: "Deelname aan deze competitie is intensief, je wordt in korte tijd gedwongen om je businessmodel kritisch te bekijken en je plannen en doelen expliciet te maken. Als ondernemer ben je met honderd dingen tegelijk bezig en deze wedstrijd dwingt je op zaken helder te krijgen en keuzes te maken. Daar gaan we de komende tijd al enorm van profiteren!"

De ASN Bank Wereldprijs kende ook dit jaar weer veel talentvolle duurzame deelnemers waarvan er slechts zes in de finale kunnen staan.  "Dat vinden we best moeilijk", aldus Angela, "dat je tegen zoveel anderen goede ondernemingen aan het strijden bent. Juist omdat we elkaar zo keihard nodig hebben om de wereld een beetje duurzamer te maken.  We moeten niet elkáár bestrijden, maar de bedrijven die niet duurzaam bezig zijn." 

Uiteraard hopen de ondernemers op 10 november zelf in de prijzen te vallen maar als ze écht moeten kiezen zien ze Respyre als een zeer geduchte kanshebber. "We zijn mega onder de indruk van alle finalisten, maar het plan van Resypre om verticale vergroening op beton te realiseren is gewoon heel tof. Met de alleen maar groter wordende steden, en toename van beton, is vergroening echt nodig!"

De beauty industrie opschonen

"Onze missie is geslaagd als er geen vervuilende ‘zooi’ meer wordt gebruikt in verzorgingsproducten. We hebben nog een lange weg te gaan, want bij de gemiddelde drogist is het plankje duurzame beauty producten nog veel te klein." vertelt Angela. Maar ondertussen denken ze ook alweer aan een nóg groter doel. Angela: "We stoppen niet als er geen ‘zooi’ meer in producten zit, want er is nog wel meer mis in de cosmetische industrie. Wat dacht je van onzinnige claims of het gebrek aan transparantie in de keten? Werk aan de winkel dus!"

De Food for Skin huidverzorgingsproducten

De ambitieuze ondernemers hebben ook genoeg plannen voor 2022. Zo willen ze een zonnebrand lanceren, hun team uitbreiden en samenwerken met andere merken om de industrie op te schonen. Maar bovenaan het wensenlijstje staat het uitbreiden van de hoeveelheid reststromen om hun producten mee te maken. Nu komt het tomatenvocht voor de gezichtscrème uit een tomatensausfabriek in Italië waar het een overbleef na de productie. En de avocado olie wordt gemaakt van avocado's die niet mooi genoeg waren voor de verkoop.  "We willen zoveel mogelijk van onze ingrediënten kunnen upcyclen en zo verspilling tegengaan" vertelt Angela. "Dit staat echt bovenaan ons prioriteitenlijstje."