Dagelijks fietst fysiotherapeut Olivier Boon door de straten van Amsterdam. Op weg naar patiënten, die een behandeling aan huis nodig hebben. Alle benodigdheden liggen in de bak van zijn e-bakfiets, van een oefenmatje tot een opvouwbare behandelbank. Boon heeft wel een auto, maar gebruikt voor afspraken binnen de drukke hoofdstad zijn fiets.
"In Amsterdam ben je sneller bij je patiënten op de fiets dan met de auto. Op de grachten staat het verkeer altijd vast en het is lastig een parkeerplek te vinden. De bakfiets kan ik gewoon op de stoep parkeren.”
Oliver heeft de bakfiets sinds 2018. De behandeltafel liet hij op maat maken. “Toen was ik de eerste ondernemer met een elektrische bakfiets. Nu is het een normaal straatbeeld in Amsterdam. Ik zie honderden mensen per dag die erop rijden. Werknemers van onder meer Coolblue en PostNL, maar ook particulieren.”
“Kan ik even bij je opladen?”
De kwaliteit van de accu is bij de vijf jaar oude bakfiets iets verminderd. “Die is na ongeveer 90 minuten fietsen leeg. Ik neem daarom altijd een oplader mee en vraag mijn patiënten of ik bij hen mag opladen.”
Toen hij de bakfiets kocht had Olivier geen auto. Nu heeft hij die wel, voor verre ritten buiten Amsterdam. “Maar zowel qua aanschaf als onderhoudskosten is een elektrische bakfiets goedkoper. Een fietsenmaker doet het onderhoud. Ik ben ongeveer € 400 per jaar kwijt, bijvoorbeeld aan nieuwe banden of remmen. En pas moest ik een nieuwe oplader kopen van ongeveer € 100.”
Voor korte ritten kan hij iedereen die in een grote stad woont een bakfiets aanraden in plaats van een auto. “Alleen als het heel hard regent is het vervelend. Als je als maaltijdbezorger kletsnat bent, is dat niet zo erg. Maar ik kom natuurlijk bij de mensen binnen.”