Woon je in de (Rand)stad en sta je regelmatig vast als je je kinderen ophaalt of een boodschap doet? De elektrische bakfiets is een prima alternatief. We spraken onder meer met een ‘bakfietsende’ fysiotherapeut uit Amsterdam over de voordelen en met een ANWB-expert over het aanbod.

Dagelijks fietst fysiotherapeut Olivier Boon door de straten van Amsterdam. Op weg naar patiënten, die een behandeling aan huis nodig hebben. Alle benodigdheden liggen in de bak van zijn e-bakfiets, van een oefenmatje tot een opvouwbare behandelbank. Boon heeft wel een auto, maar gebruikt voor afspraken binnen de drukke hoofdstad zijn fiets.

"In Amsterdam ben je sneller bij je patiënten op de fiets dan met de auto. Op de grachten staat het verkeer altijd vast en het is lastig een parkeerplek te vinden. De bakfiets kan ik gewoon op de stoep parkeren.”

Oliver heeft de bakfiets sinds 2018. De behandeltafel liet hij op maat maken. “Toen was ik de eerste ondernemer met een elektrische bakfiets. Nu is het een normaal straatbeeld in Amsterdam. Ik zie honderden mensen per dag die erop rijden. Werknemers van onder meer Coolblue en PostNL, maar ook particulieren.”

Kan ik even bij je opladen?”

De kwaliteit van de accu is bij de vijf jaar oude bakfiets iets verminderd. “Die is na ongeveer 90 minuten fietsen leeg. Ik neem daarom altijd een oplader mee en vraag mijn patiënten of ik bij hen mag opladen.”

Toen hij de bakfiets kocht had Olivier geen auto. Nu heeft hij die wel, voor verre ritten buiten Amsterdam. “Maar zowel qua aanschaf als onderhoudskosten is een elektrische bakfiets goedkoper. Een fietsenmaker doet het onderhoud. Ik ben ongeveer € 400 per jaar kwijt, bijvoorbeeld aan nieuwe banden of remmen. En pas moest ik een nieuwe oplader kopen van ongeveer € 100.”

Voor korte ritten kan hij iedereen die in een grote stad woont een bakfiets aanraden in plaats van een auto. “Alleen als het heel hard regent is het vervelend. Als je als maaltijdbezorger kletsnat bent, is dat niet zo erg. Maar ik kom natuurlijk bij de mensen binnen.”

Fysiotherapeut Olivier gaat met de bakfiets naar zijn patiënten.

Meerdere merken, volop keuze

Elektrische bakfietsen heb je van allerlei merken, bijvoorbeeld van Dolly, Gazelle, Urban Arrow en Lovens.

Wouter Duijndam, fietsexpert bij de ANWB, wijst op het verschil tussen een enkele of dubbele accu. “Met één accu moet je denken aan een actieradius van 50 tot 85 kilometer. Het ligt eraan hoe zwaar je de bakfiets belaadt. Met een dubbele accu wordt je actieradius veel langer.”

Nederland telt bijna 5,5 miljoen elektrische fietsen, aldus onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope. Twee procent daarvan betreft een elektrische bakfiets.

Terwijl ondernemers de bakfietsen vooral gebruiken om materialen mee te vervoeren, gebruiken particulieren het om boodschappen of kinderen mee te vervoeren. De vraag is of dat even veilig is als wanneer kinderen op de achterbank van de auto zitten. “Dat hangt af van het verantwoordelijkheidsgevoel van de bestuurder”, meent Wouter.

Veilig je kinderen vervoeren

“In theorie is zo’n bakfiets even veilig. Er zijn ook gordels voor de kinderen en er zijn zelfs merken die verstelbare zitjes hebben. Maar dan moet je die gordels natuurlijk wel gebruiken. En je moet ook goed leren fietsen met zo’n bakfiets. Als je een bocht naar links maakt, moet de berijder het bovenlichaam naar rechts bewegen als contragewicht. Het stuurgedrag is ook heel anders. Het voorwiel kun je vaak niet zien, dat zit ver weg.”

Wouter heeft een belangrijke tip: maak een proefrit met bakfietsen van verschillende merken. “Ze fietsen allemaal anders. De ene veert wat meer mee, de andere heeft een makkelijkere standaard. Het is erg afhankelijk van je persoonlijke voorkeur en van je budget.”

Tweedehands elektrische bakfiets: goed idee?

Kiezen voor tweedehands kan ook, maar volgens Wouter moet je dan wel voorzichtig zijn. “Veel elektrische bakfietsen hebben achterstallig onderhoud. Door het gewicht slijten banden en remmen snel. De prijs kan aantrekkelijk lijken, maar soms ben je na de aanschaf nog eens € 800 euro kwijt aan onderhoud.”

Wouter werkte zelf van 2000 tot 2022 als wegenwacht bij de ANWB. Dat deed hij in de Randstad regelmatig op een gele elektrische bakfiets in plaats van een bestelbus. In zijn fietskar paste bijna al het gereedschap dat anders in de wegenwachtbus zat, zoals een krik en steek -en dopsleutels. “Soms kreeg je verwonderde reacties, maar al snel zagen mensen dat we met de bakfietsen toch hun probleem op konden lossen.”

Het bestaat: een fietsenzaak die auto’s inruilt

De elektrische bakfietsen zijn met name in de Randstad populair. Bij Stoof Tweewielers in Woerden verkopen ze er veertig tot vijftig per jaar. “Het is goedkoper dan een tweede auto. En vaak ben je met drukte op de weg ook sneller op zo’n fiets. Bovendien is het gezonder”, vertelt Elbert Stoof, eigenaar van de elektrische fietsenwinkel.

Eind augustus organiseerde hij samen met een lokale autohandelaar voor de eerste keer de Auto Inruildagen, waarbij mensen hun auto in konden ruilen voor een elektrische (bak)fiets. Was de auto meer waard? Dan krijgen de klanten geld bij.

Beter voor het milieu

“Met de overstap van de auto naar de fiets profiteer je van veel voordelen. Meer dan 50 procent van de autoritten zijn namelijk korter dan 7,5 kilometer. Dit is een afstand die je makkelijk met een elektrische (bak)fiets kunt overbruggen. Je kan dus veel van je autoritten vervangen door de fiets. Zo bespaar je (brandstof)kosten en ben je zelf lekker in beweging. En het is beter voor het milieu”, aldus de reclametekst waarmee Elbert de inruildagen promootte.

Hij is tevreden over de animo. Er waren zeven klanten die hun auto graag wilden inruilen. Van die klanten kwam er één voor een elektrische bakfiets, de rest voor normale elektrische fietsen.

Na een paar meter al gewend

Heb je nog nooit op een elektrische bakfiets gereden? Het is niet moeilijk volgens Elbert. “Na een paar meter ben je er al aan gewend. Het ligt er wel aan of je er één met twee of drie wielen koopt. Met twee wielen ben je heel wendbaar, fietsen met drie wielen gaat moeilijker.”

Kortom: wie in de Randstad woont, snel op de plek van bestemming binnen de stad wil zijn en niet bang is voor regen, kan de (tweede) auto prima inruilen voor een e-bakfiets. En het geld dat je anders kwijt was aan parkeergeld, kun je aan andere leuke dingen besteden.