Onderhoud elektrische auto complexer
Iedere garage kan een benzineauto of hybrideauto repareren en onderhouden. Maar dit geldt niet voor elektrische auto’s, zegt ANWB-specialist Jos van der Drift. Het onderhoud is veel complexer geworden: “Je hebt speciale apparatuur nodig om storingen uit te kunnen lezen. Er is hoogspanningsgevaar, er zijn allerlei veiligheidseisen. Onderhoud kun je eigenlijk alleen bij de merkdealer doen van het merk auto die je hebt. Een goede servicebeurt bij een fastfitter of zelfs een merkdealer, die in een ander merk handelt, kun je voorlopig wel vergeten.”
Na veel soebatten en meer dan een week wachten waarbij ik de auto niet voor een verre rit durf te gebruiken, krijg ik toestemming om de auto op rekening van mijn garage bij een Volkwagen-dealer uit te laten lezen. Het blijkt bij de storingen om bekende problemen te gaan. Zoals een Windows-computer regelmatig software-updates krijgt, blijken er ook twee terugroepacties bij de dealer voor mijn ID3 open te staan. Je zou dit kunnen zien als een voordeel van tweedehands een e-auto kopen. Autobezitters die de auto in 2020 nieuw kochten, moesten vervolgens maanden wachten tot de softwareupdate uitkwam en de kinderziektes opgelost werden. In wezen dienden zij als proefkonijn. Tweedehands kopen heeft dus voor -en nadelen.
Wat krijg ik over 5 jaar nog voor mijn e-auto?
De auto zit vol storingen, zegt de monteur na een controle. De softwareupdate waarmee dit wordt opgelost neemt twee dagen in beslag en kan vanwege drukte bij de VW-garage pas in april worden uitgevoerd. Maar de monteur drukt me op het hart dat ik wel veilig in mijn wagen rond kan rijden in de tussentijd. Medio april breng ik mijn auto voor twee dagen naar de VW-dealer en krijg tijdelijk een benzineauto mee. Het verschil valt op: wat maakt zo'n benzinemotor toch een lawaai als je een stille elektrische auto gewend bent!
Als ik mijn auto weer op mag halen, zijn bijna alle storingsmeldingen verdwenen, zo merk ik al snel. En met deze auto kan ik makkelijk Nederland door. In de winter heb ik een actieradius van 270 kilometer. Wat heerlijk om elektrisch te rijden.
Maar terwijl ik na de softwareupdates over de snelweg zoef, blijft er één vraag in mijn hoofd spelen. Wat is nu de restwaarde als ik die auto over een jaar of vijf weer van de hand doe? Expert Jos van der Drift weet het ook niet. “De markt is ontzettend grillig. Je ziet dat tweedehands e-wagens nu lang blijven staan bij de dealers. Veel elektrische chauffeurs rijden zakelijk en kopen dus een nieuwe. De vraag naar tweedehandsjes is nog niet groot. Maar over een paar jaar kan dat weer anders zijn.”