Dat een biefstukje voor een flinke CO₂-afdruk zorgt, is geen geheim meer. Maar hoe zit dat met een kuipje margarine, of een flesje Dark Temptation deodorant? Om consumenten te helpen hier meer inzicht in te krijgen omarmen steeds meer bedrijven nu het gebruik van een CO₂-label. Deze zomer kondigden verschillende multinationals aan het label te gaan gebruiken.

Heb je weleens een bakje Becel uitgelezen? Dat is nog best een klus. Het is een ontzettend informatief stuk verpakkingsmateriaal. Je kunt zien hoeveel calorieën erin zitten. Maar ook het aantal vetten, eiwitten, koolhydraten, suikers en vitamines. Je krijgt een advies over de beste bewaartemperatuur (tussen de 2 en 7 graden) en een gedetailleerde opsomming van de ingrediënten (onder andere 70% plantaardige olieën waarvan 50% met omega 3 en 6 vetzuren). Toch heeft de margarinefabrikant Upfield besloten dat een CO₂-label een onmisbare toevoeging is. Want niet alleen het aantal extra kilo's, maar ook de gezondheid van de aarde moet meetellen bij de beslissing om een product te kopen.

Unilever geeft 70.000 producten CO₂-label

Het bedrijf - dat naast Becel ook Croma, Blue Band en Bertoli maakt - kondigde deze zomer aan het label te introduceren voor al haar plantaardige boters, spreads en margarines. Het zegt te hopen dat klanten kiezen voor producten met een kleinere milieu-impact als ze vergelijkingen kunnen maken. Eind 2021 wil het bedrijf op 100 miljoen producten het label vermelden. En Upfield is verre van alleen. 

Verpakkingen van Becel krijgen binnenkort een CO₂-label. Foto: Bilden ägs av OPV In-Store Promotion AB via Unsplash

Levensmiddelenreus Unilever heeft beloofd op alle 70.000 producten een CO₂-label te gaan vermelden. Het bedrijf stoot nu nog jaarlijks zo’n 100 miljoen metrische ton aan CO₂ uit - ter vergelijking: heel Nederland stoot jaarlijks zo'n 160 miljoen metrische ton uit - maar is sinds 2016 serieus werk gaan maken van haar eigen milieudoelen. De labels zijn onderdeel van een groter plan om deze voetafdruk naar beneden te krijgen. Wanneer Unilever alle producten wil hebben uitgerust is nog niet duidelijk. Het bedrijf zegt voor 2039 volledig CO₂-neutraal te willen produceren.

Maar het blijft niet bij de producenten van leefmiddelen. Ook Logitech, een grote Zwitserse producent van hardware, verwacht aan het einde van dit jaar de eerste verpakkingen met CO₂-label in de winkels te hebben liggen. Het is daarmee het eerste elektronicabedrijf dat de labels gaat gebruiken. 

CO2-label niet zonder problemen

Ondanks het groeiende enthousiasme ervoor zijn de CO₂-labels niet zonder problemen. Zo zijn er nog geen uniforme standaarden voor het bepalen van een CO2-afdruk. Dat betekent dat we bedrijven op hun blauwe ogen moeten geloven dat de berekeningen op de verpakkingen kloppen. Greenwashing - het groener voordoen dan je bent - is een gevaar.

Unilever geeft 70.000 producten een CO₂-label. Foto: Hans@fotovlieger.nl via Google Creative Commons

En ook praktisch heeft zo’n label nog wel wat haken en ogen. Al in 2007 kondigde Tesco’s, de grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk, met veel tromgeroffel aan een CO₂-label te introduceren. Maar vijf jaar later, nadat pas een paar honderd producten een label hadden gekregen, werd het plan alweer stilletjes geschrapt. Het zou volgens Tesco’s ondoenlijk zijn om de voetafdruk van ieder product betrouwbaar te berekenen. 

Labels leiden tot bewuste keuze

Toch lijkt de tijd nu rijper dan 13 jaar geleden. Verbeterde techniek heeft het verzamelen en berekenen van data makkelijker gemaakt. Daar komt bij dat steeds meer bedrijven zich serieus committeren aan de klimaatafspraken die in Parijs zijn gemaakt. Of in sommige gevallen - zoals Unilever nu - zelfs voor die afspraken proberen uit te lopen. Als consumenten door deze labels bewustere keuzes maken is dat ook voor hen belangrijke winst. 

De belangrijkste vraag blijft dan nog over: gaat zo'n extra label op al die overvolle verpakkingen ook echt werken? Het wetenschappelijke antwoord op die vraag is hoopvol. Uit een groeiende stapel studies blijkt dat een CO₂-label zorgt voor bewustere keuzes in de winkel. Cruciaal is dan wel dat het label duidelijk en makkelijk te begrijpen is. 

En dus zeggen wij: stickers klaar? Labelen maar.