Dat Nederland steengoed is in het bouwen van auto’s die rijden op zonne-energie wisten we al lang. Zo heeft de TU Delft een recordaantal zeven keer de welbekende langeafstandsrace World Solar Challenge in Australië gewonnen met hun zelfgemaakte zonnewagens. Nu wil het Nederlandse bedrijf Lightyear een gezinsauto bouwen die rijdt op zonlicht. De auto staat bekend als de Lightyear One en is nu te reserveren. Deze revolutionaire Nederlandse zonneauto moet met Tesla gaan concurreren en de wereldwijde auto-industrie op zijn grondvesten doen schudden. Gaat dit ze lukken?

World Solar Challenge

Een aantal jaar geleden richtten vijf oud-studenten van de TU Eindhoven (TU/e) het Nederlandse bedrijf Lightyear op. De alumni werkten mee aan het Solar Team van de TU/e en wisten drie maal op rij de cruiser klasse voor gezinsauto’s, van de tweejaarlijkse World Solar Challenge te winnen, het wereldkampioenschap voor zonneauto’s.

Dit deden zij met hun zelfgemaakte zonnewagens Stella, Stella Lux en Stella Vie die in 2013, 2015 en 2017 respectievelijk het snelst de drieduizend kilometer lange race dwars door Australië aflegden. Na dit internationale succes vond het vijftal dat het tijd was om de volgende stap te nemen en startten, onder leiding van CEO Lex Hoefsloot, het bedrijf Lightyear. De naam refereert aan het aantal kilometers dat, volgens het bedrijfsfilmpje, mensen jaarlijks wereldwijd afleggen door middel van fossiele brandstoffen: namelijk 9.5 biljoen kilometer – het equivalent van één lichtjaar.

De succesvolle zonnewagens Stella, Stella Lux en Stella Vie van Solar Team Eindhoven die respectievelijk in 2013, 2015 en 2017 de World Solar Challenge wonnen | Foto: Solar Team Eindhoven via Flickr

Zonneauto concurrent voor elektrische auto

Lightyear wil nu dat mensen voor 2035 een lichtjaar gaan afleggen met hulp van natuurlijke energiebronnen in plaats van fossiele brandstoffen. Om dit te realiseren presenteerde het Nederlandse bedrijf in Silicon Valley drie jaar geleden plannen om ’s werelds eerste commerciële gezinsauto op de markt te brengen die rijdt op zonne-energie. Een prototype van de auto, genaamd Lightyear One, is inmiddels klaar. De auto is op de site van Lightyear inmiddels te bestellen

De Nederlandse zonneauto moet gaan concurreren met “traditionele” elektrsiche auto’s of Electronic Vehicles (EV’s), zoals bijvoorbeeld Tesla, en kost op dit moment €250.000. Dit zal naar verwachting significant lager worden als de auto in massaproductie wordt genomen. 

Topman Lex Hoefsloot ziet de toekomst in ieder geval zonnig in en verwacht in 2025 100.000 Lightyear-auto’s op de openbare weg te hebben rijden.

 De Lightyear One moet gaan concurreren met elektrische auto's | Foto: Lightyear

20.000 kilometer volledig op zonlicht rijden

De Lightyear One is een specifiek ontwikkelde zonneauto en is dus géén traditionele EV met extra zonnecellen. De zonnepanelen op het dak en de “motorkap” van de auto zijn gebaseerd op de cellen uit de Stella zonnewagens van de TU/e. Hierdoor kan de auto op jaarbasis maximaal 20.000 kilometer volledig op zonlicht rijden.

In het minder zonnige Nederland zal dit een stuk minder zijn, namelijk de helft. Je kunt hier zelf berekenen hoeveel kilometer je per jaar in de Lightyear One volledig op zonlicht kan rijden en hoe dit zich verhoudt tot andere EV's en hybrides. Doordat de auto efficiënt gebruikt maakt van energie en zichzelf kan opladen door zonlicht zijn laadpalen (bijna) verleden tijd. Dankzij deze revolutionaire techniek kan Lightyear ook nieuwe markten penetreren die tot nu toe lastig toegankelijk waren voor “gewone” EV’s.

Volgens een test op Hawaii kan de One maximaal 20.000 kilometer per jaar volledig op zonlicht rijden | Foto: Bernard Spragg. NZ via Flickr

Revolutionaire accu met 800 kilometer bereik

De One heeft een bereik van 725 kilometer op één volledige acculading. Dit is mogelijk doordat de Nederlandse zonneauto heel efficiënt gebruik maakt van energie. Hierdoor kan je ook met slecht weer of 's nachts rijden.

De efficiëntie wordt behaald doordat de chassis van de auto is gemaakt van lichte materialen, zoals aluminium en koolstofvezel. Daarnaast heeft de auto een erg goede aerodynamica dankzij het strakke Italiaanse design. De One heeft vierwielaandrijving, wat verzorgd wordt vier in-wiel elektromotoren, net zoals een Tesla. De batterij zit in de vloer waardoor en nog verder is bespaard op ruimte en gewicht. Hierdoor wordt zo min mogelijk energie verbruikt en dankzij de zonnepanelen op het dak en de motorkap wordt energieopwekking uit zonlicht gemaximaliseerd.

Waar “normale” EV’s alleen kunnen worden opgeladen via speciale laadpunten, kan de One zijn accu opladen door middel van zonlicht gedurende de hele dag, naast traditioneel laden. In de praktijk betekent dit dat je gemiddeld in Nederland de Lightyear vijfentwintig keer op jaarbasis hoeft op te laden en in meer zonnigere oorden bijna nooit. De accu kan volledig worden opgeladen in één uur met een speciale EV snelle oplader (75 kWh).

Gaat Lightyear slagen?

Lightyear hoopt, na het succesvol lanceren van ’s werelds eerste zonneauto voor het gezin deze zomer, een revolutie te ontketenen in de wereldwijde auto-industrie. De grote vraag is echter: gaat het ze lukken? Sceptici zetten al jaren vraagtekens bij de opwerkcapaciteit van zon-geassisteerde EV’s. Volgens hun berekeningen kunnen zonne-EV’s niet genoeg energie opwekken zodat ze hier op kunnen rijden. Daarom zien veel experts de toekomst in auto's die op waterstof rijden. Toch zegt Tessie Hartjes, in een interview met NOS, dat het bedrijf uit Helmond de juiste techniek in huis heeft om de zonnegezinsauto te realiseren: “als Tesla deze techniek had gehad toen ze begonnen, waren zij ook een zonneauto gaan bouwen”.

Bekijk hier de Engelstalige video over de missie en visie van Lightyear.

De rol van auto's in de toekomst

Auto’s hebben sinds de introductie van het model T-Ford aan het begin van de vorige eeuw een belangrijke rol gespeeld in ons dagelijkse leven. Vandaag de dag rijden er bijna 9 miljoen personenauto’s rond in Nederland, waarvan 79% op benzine. Met het oog op het Klimaatakkoord van Parijs daarom de vraag: wat is de rol van auto’s in de toekomst?

Cijfers van het CBS wijzen uit dat ruim 21 procent van alle CO2-emisses in Nederland worden veroorzaakt door de sector verkeer en vervoer. Om de afgesproken klimaatdoelstellingen te halen is het dus essentieel dat de vervuilende transportsector wordt verduurzaamd. In de afgelopen jaren hebben zijn verschillende ideeën gepresenteerd om dit te realiseren. Elektrisch rijden is op dit moment het meest voor de hand liggend alternatief, maar ook bedrijven zoals Lightyear zijn bezig om slimme oplossingen te bedenken om autorijden leuk te houden en klimaatverantwoord te maken.

 

Naast een actieve rol van autoproducenten, kun je zelf als consument ook invloed uitoefenen. De meest impactvolle manier is om natuurlijk minder gebruik te maken van je auto en om in plaats daarvan meer gebruik te maken van het OV, of nóg beter de fiets. Alleen wanneer producenten en consumenten samenwerken kan een duurzame toekomst gerealiseerd worden waarin mens, milieu en auto in harmonie naast elkaar kunnen bestaan